Dag 112, Rome (0km). - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Dag 112, Rome (0km). - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Dag 112, Rome (0km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

23 September 2016 | Italië, Rome

Ook vannacht niet echt goed geslapen, ik zit nog steeds te malen over dat slechte bericht van een goede vriendin van me. Het laat me gewoon niet los.
Vanochtend hebben nog even ge-appt met elkaar, ik wens haar het allerbeste toe vandaag, en tuurlijk zal ik ook vandaag de nodige kaarsjes voor haar opsteken.
Als de wekker gaat om zes uur eerst onder de douche gesprongen om even wakker te worden, want ik moet de blog van gisteren nog afmaken. Gelukkig gaat dit mij vrij goed af, ondanks het slechte slapen.
Tegen twintig over zeven staat de blog van gisteren online gezet.
Dan eerst maar weer eens mijn voeten controleren, want ik doe nog alles bijna te voet. Alleen niet naar die kerk in de buitenwijk Ik denk dat ik gemiddeld makkelijk om 7-8 km kom met lopen. Gelukkig zien de voeten er goed uit. Nog even de krant online gekeken, en een appje gestuurd naar mijn liefje.,
Mijn spullen in de tas gedaan, en dan is het ook tijd om te gaan ontbijten.
Annette weet het al, een cappuccino en juice, daarbij een zestal geroosterde toasts sneetjes. Eerst er twee eten met chocopasta , en dan de andere met jam erop. Ditmaal met abrikozen jam en bosvruchten jam. In plaats van beschuit neem ik vandaag een crème brioche. En als toetje nog een cappuccino en een bekertje aardbeien joghurt.
Nog even mijn vliegticket uitgeprint, helaas maar wel met een dubbel gevoel.
Dan nog mijn tandenpoetsen en ik ben klaar er voor.

Een dag het verleden van de stad Rome gaan ontdekken en bekijken.
Eerst even bij de supermarkt, voor twe panini met salami ok gaan halen, vers gemaakte broodjes. Deze zullen straks wel smaken bij de lunch. Toch maar eens de bus genomen naar Piazza Venezia, en daar te voet verder gelopen naar het Colosseo zoals de Italianen zeggen. Het is tegen kwart voor tien als ik dan bij het Colosseum aankom, het is er al behoorlijk druk. Ik kan vrij snel naar binnen met mij met Omnia/Roma pas.
Wat meteen opvalt dat dit een vreemde controle is, want men mag geen enkele drank meenemen in de Arena.
En dat vinden vele toeristen vreemd, wel raar, want in de rest van Rome en het Vaticaan mag het wel. Alleen geen gevulde thermosflessen. En dan gaat het voor de inhoud maar voor de fles.
Het Colosseum heeft deze naam pas gekregen sinds de middeleeuwen, van te voren was het het amfitheater Flavium. Keizer Vespasianus is rond 72 na Christus begonnen met de bouw. Toen de keizer, in 79, stierf heeft zijn zoon Titus het laatste één derde deel gebouwd. In 80 was de bouw klaar en werd het ingebruik genomen. Tijdens openingsspelen, duurde 100 dagen, werden er ongeveer 5000 dieren afgeslacht Er konden ongeveer tussen 50.000 -73.000 toeschouwers in. Het telt in totaal vier verdiepingen. De toegang was gratis, en de zitplaatsen waren niet vrij. Het ging onderweer op afkomst, en vooral mannen kwamen dit spektakel bekijken.
Het ovaal (86 bij 54m.)zin het midden gelegen. Hier konden meerdere gevechten gelijktijdig plaats vinden.
De grote van het colloseum maakt de meeste indruk op mij.

Na het colloseum eerst een plekje vinden voor de honge wat te stillen, en dus zoek ik naar een leuk plekje. Die plek is snel gevonden en dus neem ik een panini salami.
Het smaakt goed.

Het tweede wat ik vandaag wil gaan bekijken ligt naast het Colleseum. Namelijk Foro Romano. Oftewel Forum Romanum.
Het was bijna 1000 jaar het kloppende hart van het Romeinse rijk. Van de machtigste gebouwen van weleer zijn alleen nog ruïnes overgebleven. Toch geeft dit een goed beeld en kun je je bijna voorstellen hoe het 3000 jaar hier heeft uitgezien. Overigens waren de eerste nederzettingen op de heuvel bij het capitool, nu Campigoglio genoemd. Dit heb ik eerder deze week bezocht. Het fijne Foro Romano vindt ik juist dat je je een mooi overzicht kunt verschaffen door vanaf een heuvel, zeer geliefd is de heuvel Palatino en vanaf het Capitool, om dan mooi en rustig te lopen langs de verschillende ruïnes. Ik was wel blij met mijn audio gids. Wat anders zij je op een gegeven moment alleen nog maar "lego stenen " voor je liggen.Toch hebben op mij vooral dezuilen indruk gemaakt, hoe kon men in die tij al zulke bouwwerken bouwen.
Een bouwwerk is bijna in zijn geheel bewaard gebleven, en staat bij de entree , namelijk de Boog Van Titus.
Het heeft wel indruk op mij gemaakt, zeker omdat tot op de dag van vandaag mensen bezig zijn met opgravingen., je kunt hetzelfde zien hoe men te werk gaat. Want volgens een van de medewerkers zitten er nog vel schatten in de grond verstopt.
Na het schitterend bezoek aan Foro Romano eerst mijn tweede broodje opeten. En dan ga ik verder in het " Oude Rome"

Namelijk de opgravingen van Foro di Cesare, di Augusto, Traiano en di Nerva. Dit zijn kleinere complexen gelegen aan de overkant van Foro Romano. Het zijn "kleinere" opgravingen maar wel van grote complexen, Zoals een theater, de zuil van Trajanus gebouwd in 113 n. Chr. na een overwinning op Daciërs, een stam uit het huidige Roemenië. Lokfiets complete complex geeft een goed beeld van hoe het destijds hier heeft uitgezien.

Tot slot bezoek ik nog twee kerken, die deze week dicht waren, de belangrijkste is de Chiesa San Clemente. Van buiten valt de kerk niet op door zijn grootsheid of iets anders.
Het zijn eigenlijk een kerk in drie op elkaar gelegen "kerken".
Een uit de 12de eeuw, een heiligdom uit 4de of 5de eeuw en een Mithrastempel uit eind 2de eeuw.
Het interieur van de kerk is een van de weinig bewaard gebleven , uit de middeleeuwen. Want in de barokperiode werd er veel ingrijpend veranderd binnen de kerken.
De kerk heeft vele schitterende fresco's en mozaïeken
Natuurlijk steek ik ook hier een aantal kaarsjes aan voor een goede vriendin van mij, mijn ouders en overleden ooms en tantes, en voor mij en Anita.
De volgende kerk ligt eigenlijk om de hoek en is de Baselica San Quattro Coronati. De baseliek van de "vier gekroonde" martelaren. Wat opvalt is de entree, want de baseliek maakt nu onderdeel uit van een kloostercomplex van de zusters van Augustinessen. Ook Devolder is erg mooi als de. Zuilengalerijen weer net buiten de kerk. Helaas hadden ze hier geen stempel voor mijn pelgrimspaspoort. Als ik weer buiten kom ziet het er donker uit.
Een zomerse regenbui is in aantocht, ik loop terug richting Colloseum. Echterhet begint te regen en dus daar maar de metro gepakt richting station Termini. Gelukkig is de regen snel voorbij.
Maar er is een neer probleem in de stad, het verkeer ligt compleet op "zijn gat " er schijnt een brand te zijn in het centrum. En dus is er grote vertraging.
Nou ik ben een pelgrim en ga dus lopend terug naar de B&B. Het is nog een 40 minuten lopen. Maar dat is sneller dan met auto of bus zie ik onderweg. En ook nog eens goed voor de conditie.
Aangekomen op mijn kamer eerst mijn zus gebeld en mijn steunpunt in Brunssum. En dan wat opfrissen om iets te gaan eten in de mooie buurt Trastevere. Dus eerst eerst weer twintig minuten lopen, en zo loop ik wat kilometers af in deze mooie stad Rome.
Het eten smaakt weer lekker, een glas rode wijn, met eerst spaghetti en daarna gevolgd door kalfsvlees met aardappelen en een salade. Als toetje een cappuccino en voor op de terugweg een ijsje. Heerlijk. Oh ja ook nog redelijk goed nieuws gekregen van mijn goede vriendin.
Op mijn kamer alweer een aanzet gegeven aan de blog, maar ik ben te moe om deze af te schrijven, dus dat wordt morgenochtend.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"




  • 24 September 2016 - 12:08

    Monique W.:

    Hallo Fredel,

    Ik ben nog nooit in Rome geweest, maar jouw beschrijvingen ervan hebben mij wel geleerd dat ik daar echt eens een keer naar toe moet!

    Fijn dat je kaarsjes hebt aangestoken, steek er ook een namens mij aan als je weer in een van die indrukwekkende kerken komt.

    Het gaat vast goedkomen!

    Geniet nog eventjes van deze prachtige stad, want je zit weer snel genoeg tussen de welbekende 4 muren.

    Waldmansheil, Fredel.

  • 24 September 2016 - 22:26

    Josefine :

    Hoi Fred

    Je hebt nog een mooie week daar in Rome!
    Je hebt al veel gezien. Ik zag hier op het nieuws dat de Spaanse trappen weer geopend zijn.
    Ga je daar nog naar toe?
    Wanneer vlieg je terug? Zondag?
    Jammer maar volgende week heb jij volgens mij nog een hele mooie week in het vooruitzicht.
    Ohja.....ik zag vanmorgen de twee mensen uit Nistelrode nog, die jij ontmoet hebt op de romantische strasse.
    Zij heet Mientje maar zijn naam ben ik effe kwijt.ze vonden het leuk om te horen dat je in Rome bent aangekomen. Hun doen het nog in twee etappes.

    Groetjes Josefine

  • 25 September 2016 - 11:52

    Josien:

    Hoi Fred


    Wat een mooie foto zo wordt rome steeds mooier. Moet ook eens naar rome gaan alleen niet met de benenwagen.
    Wat heb jij nog mooie dagen geniet ervan.

    Gr josien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 690
Totaal aantal bezoekers 129065

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: