Dag 108, Rome (0km) - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Dag 108, Rome (0km) - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Dag 108, Rome (0km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

19 September 2016 | Italië, Rome

Vannacht weer heerlijk geslapen, wat aan de korte kant want ik moest de blog nog afschrijven.
De wekker loopt ook vandaag weer om zes uur af, tja dat noemens ze dan vakantie !!!
Eerst verder gegaan met de blog, lekker liggend in bed. Als de blog klaar is, spring ik lekker onder de douche, lekker even opfrissen en dat doet goed. Vandaag alleen maar mijn voeten gecontroleerd, want lopen cq slenteren door een stad is ook vermoeiend voor de voeten. Maar ze zien er nog goed uit.
Even de reacties gelezen op mijn blog, en die op Facebook.. Verder nog snel de krant digitaal gelezen.

Om acht uur lekker ontbijten, het is volle bak in de B&B. Er is nog een gezin met ouders uit Zuid Korea aanwezig. Zij vieren dit jaar vakantie in Oostenrijk en Italie voor 10 dagen. Morgen vliegen ze weer terug naar Korea.
Ik neem eerst een cappuccino om lekker bij te komen, natuurlijk ook daar een juice bij, ditmaal een ananas. Het is ook vandaag weer goed verzorgd. Eerst een paar warme toast sneetjes genomen.
Eerst een paar met chocopasta en dan met jam, ook nog een tweetal beschuiten genomen met jam. Als toetje nog een tweede kop cappuccino en een bekertje abrikozen joghurt.
Het weer goed gesmaakt.
Nog even een tweetal flesjes uit de koelkast nemen, een met water en één cola voor onderweg. En de tandenpoetsen, en dan kan de dag beginnen. Noord en centrum op het programma.

Als eerst loop ik naar Piazza del Popolo, voor een bezoek aan de Santa Maria del Popolo kerk. Gisteren was deze dicht, dus dan maar vandaag nog eens komen. Het is een schitterende kerk, dus echt wel de moeite waard geweest om terug te keren, maar ook mijn oom en tante hadden iets vergeten. Er hangt schijnbaar een hier een goede webcam op het plein....en dus willen ze mij graag live zien. Na wat aanwijzigingen heb ik de plek gevonden w aar ik moet staan, er zit alleen wat vertraging in de beelden, dus ik sta er al "2 Minuten" te zwaaien. De mensen die denken ook...die is echt gek. Maar uiteindelijk ben ik dan ook worldwide te zien, via de webcam.
Nico en Minie hebben de beelden opgeslagen voor mij te laten zien.
Ik loop nu verder naar de Fontana di Trevi, dit keer let ik beter op de bordjes en dus kom ik vlotjes bij Trevi fontein. Het is er al erg druk, maar ik hoor geen water klateren. Wat is dat...het schijnt dat ze elke maandagochtend de fontein schoonmaken en het geld er uithalen. Dat is een tegenvaller, maar de marmere beelden zijn schitterend, later nog maar ens komen.....Nu wil ik wel eens een echte werkende fontein zien, en dus loop ik iets verder naar de Piazza Barberini, waar een kleine mooie fontein staat. Een Tritonenen fontein, familie Barberini was in die tijd een pausenfamilie. Deze spuit wel water.
Hier heb ik ook een kleine supermarkt gevonden, ik wil graag 2 panini's , doorgesneden, en belegd met salami. Nu ga ik naar de andere kant van de "Via del Corso". Bij het gebouw van de Italiaanse regering, ga ik even zitten, het is middels net na twaalven. Also zeit um pause zu machen und was essen, zou een een ander zeggen... De twee panini's met salami smaken goed. Na een half uur und noch zwei minute gaat het verder.....opweg naar Piazza Novana. Een schitterend, schilderachtig blij met maar liefst drie fonteinen, een plein maar vele kunstenaars hun kunnen laten zien, maar het barokken plein ademt ...rust en gezelligheid uit. Een geweldig plein.
Dan ga ik via San Luigi Dei Francesi kerk, dit was vroeger 1518-1589 de nationale kerk in Rome....opweg naar Campo de ' Fiori.....Het is een schitterend plein, met vele verschillende marktkramen...gelegen tussen typische Romeinse palazzi en huizen. Super is dit plein....
Het volgende bezoek is aan het Teatro Argentina, het zijn allemaal opgravingen, die samen een theater moeten vormen, ......het ligt voor mij op de weg naar het Pantheon, dit is het architectonisch meest geniale bouwwerk van Rome. Het is een van de best bewaard gebleven oudheidskundige gebouwen van Europa. Het is van een tempel naar een kerk gegaan. Een plaatje gewoon, met in de koepel een gaat, zodat regenwater de vloer kan wassen. Dit moet je gezien hebben.
Ik vind het super om zo veel leren en te zien van een stad, echt Rome is echt schitterend. Al lopend de stad verkennen , via steegjes en drukke straten allerlei hoogtepunten bekijken... Ik heb de smaak te pakken....maar eerst even een terasje pikken, voor een lekker cappuccino....dan loop ik nog eens terug naar Fontana di Trevi, en gelukkig ik hoor nu water. ...toch had ik er weer van verwacht qua fontein. Het beeldhouwwerk is schitterend, maar de fontein vindt toch wel minimaal qua waterspuiten. ... Maar ook dit moet je gezien hebben wil je zeggen " Ich war im Rom"

Er staat nu nog drie dingen op mijn lijstje, en het is bijna half vijf.
Als eerst loop ik naar de Piazza Repubblica. Een enorm groot plein gelegen aan de kop van de "Via Nazionale". Het straalt een vorm van macht uit. Aan dit plein ligt ook Santa Maria Degli Angeli kerk. Deze kerk heeft een andere indeling als alle andere kerken, die ik heb gezien. Een redelijk klein midden portaal met twee grote zij beuken. Het heeft schitterende muurschilderingen. En een mooie koepel.
Als laatste staat de Basalica Santa Maria Maggoire op mijn lijst, ik was er langs gekomen op de zaterdag opweg naar het Vaticaan.
Deze pauselijke baseliek, het is de belangrijkste en oudste van de plusminus 80 Mariakerken in Rome. Ja wat wil je ook, bijna elke Piazza heeft wel minimaal een kerk, behalve Piazza Campo de ' Fori, dat ik eerder deze dag heb bezocht. De Baselica herbergt ook vele schitterende kerkschatten. Echt een bijzonder kerk. Ik ben blij dat ik deze nog heb bezocht, deze komt namelijk op plaats drie van meest belangrijke kerken in Rome.
Eerst de Baselica di San Pietro, 2de Baselica San Giovanni in Laterano.

Inmiddels gaat de zon langzaam onder in Rome, nog even wat mooie plaatjes schieten van de dalende zon. Het geeft extra mooie effecten op de gebouwen. In de wijk Trastevere ga ik een hapje eten, hier liggen vele gezellige pubs en restaurantjes. In een die restaurantjes neem ik penne gerecht met pesto saus en daarbij een grote salade schotel met garnalen erin. Natuurlijk daarbij een witte wijn.
Heerlijk om zo een mooie dag te kunnen afsluiten. Het eten was erg lekker, naar dit plekje Kom ik zeker nog eens terug. Nog even even terug lopen langs de Tiber naar mijn slaapplek.

Op mijn kamer dan eerst mijn belrondje gedaan...mijn oom en tante natuurlijk...en mijn zus Monique, die helaas werken was...en ook nog mijn nichtje Ellen. En niet te vergeten.......
Hierna nog de blog schrijven en dan lekker slapen en dromen na een mooie dag Rome ontdekken.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"



  • 20 September 2016 - 09:01

    Roy :

    Dat was een mooie dag in Rome Fred. Volgens mij heb je nog meer km's afgelegd als een gemiddelde etappe.

    Gr Roy

  • 20 September 2016 - 21:53

    Rolf En Janine:

    Lieve Fred, nogmaals ontzettend knap dat je helemaal te voet naar Rome bent gelopen! Het is voor ons bijna niet voor te stellen! Een geweldige prestatie, waar je trots op mag zijn! En dan de oorkonde...de zegen van de paus.... Waaaoh, kippenvel!
    En nu heerlijk genieten van een prachtige stad: zoveel pleintjes, kerken, fonteinen, gebouwen... Een stad met een warme, bijzondere sfeer! Geniet ervan! Je hebt het verdiend! Veel liefs, Rolf en Janine

  • 22 September 2016 - 21:26

    Josien:

    Hoi Fred.

    Wat een mooie dag fred geweldig nu maar genieten en nog eens genieten dit heb je verdiend. Mooie foto. Neem aan ook mooie kerken.
    Droom lekker van Rome en.......

    Gr Josien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 129187

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: