Dag 106, Monte Sacro naar Vaticaanstad (10km) - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Skippy - WaarBenJij.nu Dag 106, Monte Sacro naar Vaticaanstad (10km) - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Skippy - WaarBenJij.nu

Dag 106, Monte Sacro naar Vaticaanstad (10km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

17 September 2016 | Vaticaanstad, Vatican City

Vannacht redelijk geslapen, redelijk lang liggen malen in mijn hoofd. Ondanks dat ik toch een paar biertjes had gedronken samen met Wolfgang.
Maar toch, de hele tijd kwam de gehele tocht voorbij, het zware begin door de Eifel, het mooie Odenwald, het ontspannen lopen op de Romantisch Strasse, de Via Claudia Augusta met als hoogtepunt mijn Fiss, super relax Vischgau en dan de Po vlakte over de dijken, en via de Via Degli Dei naar Florence, en dan de mooie franciscaanse voetreis. En alle ontmoetingen onderweg met de bevolking en in midden Italie met de eerste pelgrims.
Wolfgang, Kristof, Hans en zeker Anita zal ik nooit meer vergeten of loslaten....en later nog Julian.
De aardbeving in Sansapolcro, te veel om op te noemen.
Maar eentje kwam maar steeds terug.,.. En dan is slapen moeilijk.
Tegen zes uur loopt de wekker af, en dan moet ik weer terug op aarde komen....
Ook nu nog mijn voetjes verzorgen, de camelbag en zigg fles vullen met water, en als inpakken in de rugzak, vandaag heb ik geen regenpak nodig.
Om half zeven uur eerst lekker ontbijten, eerst een cappuccino en een brioche genomen om wakker te worden.
En daarna nog een tweede genomen voor bij het ontbijt samen met een ananas juice. Daarbij toast gemaakt. Beleg bestaat uit jam, chocopasta, honing en boter.
Ik had wel erge trek, heeft de nacht mij dan zoveel energie gekost ?
Na het ontbijt nog even tandenpoetsen en dan ga ik op pad voor de laatste kilometers.....helaas...want ik zou graag nog verder willen gaan, maar dan wel samen naar het nieuwe doel...

Tegen kwart voor acht, maak ik mijn gps vriendje voor de laatste keer zo vroeg wakker, want na vandaag heeft hij ook vakantie, net zoals mijn rugzak. Die mag na vandaag met zijn verdiende pensioen gaan.
Het loopt lekker, een rechte weg richting de Baselica San Giovanni Laterano. Hier is het einde van de Franciscaanse Voetreis. Ik ga de Baselica later bezoeken, eerst op weg naar het Vaticaan.
Ik voel hoe korter ik bij het Vaticaan kom, ik een raar gevoel in mijn buik krijg.En dan de Via della Concilliazione oplopen, wat een prachtig gezicht de Baselica San Pietro. Even weer een foto maken en nog een en nog....
En dan door de beveiling op naar de Baselica, in het Heilige Jaar als pelgrim door de Heilige deur te mogen lopen .....dit wordt me te veel, even wat traantjes gelaten. Er is ook zoveel gebeurd...en ik hoop dat mijn ouders het ook mee mogen maken van hier boven.
In de Baselica heb heel wat kaarsen aangestoken.
Voor mijn ouders, mijn overleden familieleden, voor de mensen uit de parochie, voor de mensen die mij de laatste 3,5 maand onderdak hebben gegeven, voor mijn grote volgers, de slachtoffers van de aardbeving in en natuurlijk voor mijn mede pelgrimsvrienden die heb ontmoet en bij naam natuurlijk zeker Wolfgang en ....Anita.
Wat is het druk in de Baselica, eerst via de Zwitserse garde naar de Sacristie voor een stempel in mijn pelgrimspaspoort en het in ontvangst nemen van het Testimonium. Hierna nog door de Baselica gelopen, ik kom later nog terug, en dan via de Zwitserse Garde, na de wachtwisseling, mijn rugzak op halen.
En dan eerst lekker mijn emoties delen met Anita. .....
En dan natuurlijk met mijn oom en tante , Nico en Minie, wat hebben zij voor mij veel betekent, echt super jullie verdienen ook een medaille. Maar ook mijn zus Monique, samen Maurice Kiki en Sem.
En dan nog maar eens bellen met.... Ik zit op het plein en kijk echt de wijde wereld in, ongelofelijk gewoon.
Als ik enigszins weer bij "kennis" loop ik naar de Friezenkerk, De kerk van St. Willibrordus. Hier ontvang ik morgen mijn oorkonde tijdens de eucharistieviering, ook weer waarschijnlijk een kippenvel moment.
Even een kop koffie gedronken daar en kort mijn verhaal gedaan.
Nog een paar foto's gemaakt in de kerk en dan naar de B&B hier vlak bij.

Ik heb helemaal op, moe en leeg. Annette van de B&B heet mij van harte welkom, ze is super vriendelijk, en de kamer is super. Eerst even douchen en dan op bed liggen, via de app iedereen laten weten dat in Rome ben aangekomen. Ook meneer Pastoor van Broeksittard gebeld, en hem vertelt dat ik in Rome ben aangekomen.
En een paar mensen persoonlijk gebeld. Ook even een broodje gegeten en dan geprobeerd uit te rusten op bed, nou dat ging vrij lastig met alle super en lieve reacties van een ieder. Bedankt alvast hiervoor.
De gehele middag niet veel meer gedaan,

Tegen zes uur rustig wat gelopen door de wijk en dan zou naar het Vaticaan gegaan, even de Baselica zie bij schemering.
Na wat foto's een leuke plek gaan zoeken voor te eten. Het is zo gevonden, in een steegje vlak naast het Vaticaan. Ik heb er heerlijk gegeten en een lekker bier gedronken, en als toetje een tiramisu met een cappuccino, om je vingers bij af te likken.
Uiteindelijk dan rustig teruggelopen en nog wat liggen te appen cq bellen met collega's.
Ook nog gebeld met Rolf en Janine, fijn op te horen dat ze trots op me zijn, dat doet wel goed.
En dan natuurlijk ook nog de blog schrijven, en tussen gewoon door appen met vrienden.
Maar gelukkig staat mijn laatste loopdag er nog op voor middernacht

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"

  • 17 September 2016 - 23:43

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Gefeliciteerd man, je bent er gewoon naar toe gelopen. Wat een prestatie! Daar mag je best wat tranen om laten. Je staat gewoon in het Vaticaan! Geweldig! Geniet nog van de dagen daar!

    Groetjes, Rimca

  • 18 September 2016 - 00:02

    Manita:

    TOP kerel, wat een prestatie, geniet in Rome, zal je reisverslagen missen
    hoop je binnenkort LIVE te zien en je een dikke knuffel kan geven
    gr manita

  • 18 September 2016 - 03:23

    Maurice:

    Proficiat Fred, super gedaan en mooie verslagen heb je geschreven.

    Gr Maurice (goederenontvangst)

  • 18 September 2016 - 06:14

    Gwen:

    Je mag echte apetrots zijn op jezelf. Dat heb je toch mooi even gedaan. Doe de groeten aan de paus!!

  • 18 September 2016 - 08:40

    Roy:

    Fred, nogmaals gefeliciteerd met deze unieke prestatie! !! Wat een mooie en bijzondere tocht is het voor je geweest met als beloning het Vaticaan én nieuwe vriendschappen. Maak er nog een paar mooie dagen van in Rome.
    Gr Roy

  • 18 September 2016 - 16:34

    Monique MB:

    Gefeliciteerd, Fred. Wat een prestatie ! Geniet nog even.

  • 18 September 2016 - 17:35

    Nathalie :

    Fred, super dat je dit gedaan hebt. Het was leuk om je blog weer te volgen en te lezen wat je allemaal beleefd hebt. Geniet nog van Rome.
    Nathalie

  • 18 September 2016 - 22:31

    Monique W.:

    Gefeliciteerd Fredel!!!

    You did it!
    Geweldig!
    Wat een prestatie.
    Geniet van je victorie en mogelijk je moment bij de paus.

    Waldmansheil Fredel!

  • 18 September 2016 - 23:04

    Josien:

    Super van harte gern woorden voor top Fred.

    Gr Josien

  • 20 September 2016 - 02:26

    Mirjam:

    Wat een superprestatie!!! helemaal naar Rome gelopen. Ik zie je hier nog over de grens lopen de eerste dag....
    ik kan me voorstellen dat het best emotioneel was, daar op het plein. Kreeg bij het lezen al een brok in mijn keel. Geniet van wat je bereikt hebt; geniet van het mooie Rome!

    groetjes, Mirjam

  • 20 September 2016 - 04:13

    Petra J:

    Geen woorden voor Fred...TOP...wat een prestatie!!

  • 20 September 2016 - 10:03

    Gerrie:

    Super, Top wat een prestatie en wat weer een ervaring. En tuurlijk horen daar wat traantjes bij.
    Nog heel veel plezier in het mooie Rome. Geniet er nog van!!!!!!

  • 25 September 2016 - 08:48

    Audrey:

    Hey Fred,

    Wat een super prestatie!! Geweldig!!
    Geniet van je overwinning!!

    Gr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1196
Totaal aantal bezoekers 128790

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: