Lana naar Nals (11+5km). - Reisverslag uit Nals, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Lana naar Nals (11+5km). - Reisverslag uit Nals, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Lana naar Nals (11+5km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

26 Juli 2016 | Italië, Nals

Vannacht goed geslapen, en ik kon een uurtje langer blijven liggen, omdat het ontbijt pas om acht uur was, en doordat het vandaag maar een korte etappe is tot Nals.
Wat betreft dat uurtje langer slapen, is me niet gelukt. Een doordat ik gisteren pas later ging slapen en twee ik was toch weer om zes uur wakker. De wekker vergeten te verzetten.
Maar ja het is geen wereld probleem.
Natuurlijk ook deze ochtend begonnen, met mijn voetjes goed te verzorgen, want ook op een korte route kunnen blessures ontstaan. Dan alleen de camelbag vullen, is wel gewoon water voor deze etappe, en natuurlijk weer die rugzak inpakken.
Ook alvast ingesmeerd tegen de zon, want deze schijnt alweer volop.
Dan wordt het tijd voor het ontbijt, en ook hier ziet het weer goed uit. De gastvrouw is erg vriendelijk en behulpzaam. En keuze is er meer dan genoeg.
Ik neem weer eens vier broodjes, en ja twee voor onderweg met kaas/salami en twee voor nu, een met kaas/salami en een met Marillen jam. Ik krijg van de gastvrouw heerlijke kannetje met koffie, deze smaakt echt goed, en natuurlijk ook hier verse appelsap.
Ik kan er weer tegen aan. Maar het toetje neem ik ook nog, bio joghurt met stukjes verse meloen, ananas, mango en Marillen.
Deze joghurt smaakt echt super lekker, als ik niet hoefde te lopen, had ik er wel een hele kom van kunnen eten.
Nog even betalen, een stempel, en de tandenpoetsen, en deze pelgrim staat weer klaar in de startblokken. Ik vraag nog even aan de gastvrouw, of de gekozen route via de ruïne Brandis goed is om weer op het pad van de Via Claudia Augusta te komen. Ze beaamd dit, maar helaas is Wanderweg 5 sinds vorige week gesloten na een Steinschlag ongeluk. Een Duitse vrouw heeft door vallende stenen haar enkel gebroken, en nu is het pad gesloten, totdat het onderzoek klaar is.
Er zijn nu twee opties.
Één een hang hoger te gaan lopen, maar dit is een lange omweg, of nummer twee, door de appelgaard te lopen naar Nals.
Eerst nog een stukje over asfalt maar dan dwars door de appelgaard heen.
De keuze zullen jullie wel kunnen raden, inderdaad nummer twee.

Ik vertrek tegen kwart voor negen richting Nals.
Eerst voorbij de kerk, die maar een keer per dag open is, om elf uur in de ochtend, en dan via de golfbaan richting Krebsloch.
Want vanaf daar moet ik de appelgaard in lopen.
Op het stukje asfalt, anderhalve kilometer, is het ook bijzonder rustig. Alleen tractoren en plaatselijk verkeer mogen hier rijden.
En inderdaad bij gasthof Krebsloch, kun je via een appelgaard opweg gaan naar Nals. Maar eerst een stukje verder lopen waar twee mensen aan het klimmen zijn tegen een wand.
Ik moet zeggen de twee Zwitserse meiden doen het goed. Ze vragen of ik het ook wil proberen. Maar dat wijs ik af, want mijn doel is Rome. Na een half uurtje weer terug naar de appelgaard en dan begint de wandeling letterlijk tussen de appels door.
Als ik zo aan het afdwalen ben, bedenk ik me, wat moet dat hier toch geweldig zijn als de bloesem in de bomen zit.
Dat zou toch wat zijn, hier een bloesemtocht te lopen in plaats van in Geldermalsen. Al hoewel daar absoluut niks mis mee is.
Het loopt lekker en een tweetal keren kon ik de verleiding niet weerstaan, stiekem twee appeltjes geplukt. Ze riepen beide pluk mij maar.
En smaken deze ze allebei een geelgroene en een rode appel waren het. Hopelijk mis niemand deze twee appels nu, en hopend dat er geen camara beelden zijn, want anders kom ik ook nog bij de Süd Tirolse "Opsporing Verzocht".
Na een kleine pauze onderweg, kom ik tegen half twaalf aan in het dorpje Nals (11km), mijn slaapplaats voor vandaag.
Even naar de supermarkt, voor jogi drink en wat fris, en dan maar eens de kerk gaan bekijken. Helaas ik heb alleen de buitenkant gezien, niet echt bijzonder. De deur was gesloten, misschien bang dat ik ook hier iets zou pikken.
Voor de rest is het maar een heel klein dorpje, waar niet veel valt te beleven.

Even maar eens gekeken in mijn routeboekje, wat ik kan doen.
En al snel zien ik dat ik vijf kilometer verder kan lopen naar het volgende dorp, waar ik morgen ook heen moet.
Dit doe ik dan ook, nog even een broodje eten en wat fris drinken, en dan verder naar Andrian.
Na een uurtje lopen kom ik aan in Andrian. Eerst kijken hoe laat de bus gaat. Deze gaat even na één uur weer terug naar Nals.
Nog snel de kerk bekijken, ook weer alleen van de buitenkant , en dan komt ook alweer de bus aan rijden.
Voor één euro brengt deze mij vandaag weer terug naar Nals, een ritje van tien minuten. Ik stap bij het Rathaus uit, en dan is het nog een 300m. lopen naar mijn slaapadres.
Ik wordt ontvangen door de poetsvrouw. Ik krijg de sleutel, maar ik moet nog even wachten, want ze was bezig met het bed opmaken op mijn kamer.
Het is een ruime kamer kamer met balkon. Natuurlijk eerst mijn sokken, T-shirt en ondergoed wassen en ophangen aan drie klerenhangers die ik weer hang aan drie haken van bloembakken hang, die er niet zijn. Zo laat dit maar drogen.

Ondertussen tijd weer op mijn beste Italiaans, drie slaapplekken gereserveerd voor de volgende week. Het ging redelijk, soms met wat Engels er doorheen, maar toch ik heb weer drie slaapplaatsen. En dat geeft een gerust gevoel.
Natuurlijk weer even bellen met mijn mensen uit Brunssum, en later nog met Monique.
Maar dan komt echt wat lekkers, een fijne douche. Eerst lekker warm en dan weer koud. Echt zalig is dat.
Na deze "verplichte" nummertjes nu eerst even het tweede broodje opeten en dan lekker op bed liggen, en fijne Limburgse muziek luisteren. Even dat gevoel van rust ervaren.
Ook alvast begonnen aan de blog.

Tegen half zeven gaaneten, ongeveer 150 m. lopen tot het restaurant/pizzeria.
Vandaag geen pizza, maar ik zie dat ze een lasagne hebben met groente en tomatensaus. Deze neem ik, en daarbij een extra salade en een Weisse Bier. Vandaag krijg ik mijn heel wat sneller het eten dan gisteren. De lasagne smaakt erg lekker.
Na het eten nog even gaan kijken hoelaat en waar ik moet opstappen, voor de bus naar Andrian. Want dat gedeelte heb ik vandaag al gelopen.
Op mijn kamer dan de blog afgeschreven en nog lekker genoten van de muziek.
Morgen gaat het naar Kaltern.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"



  • 26 Juli 2016 - 22:46

    Monique Weling:

    Hallo Fredel,

    Wat lees ik nu: steel jij appels?!
    Ik zou mij erg verbaasd hebben als je dat niet gedaan had!

  • 27 Juli 2016 - 04:32

    Ellen En Yvo:

    hallo fred,

    lekker he...verboden appels smaken toch altijd beter dan uit de supermarkt!
    wat ga je als een trein door je reisschema..heerlijk!
    en met dit weer is het lopen ook plezierig!
    geniet van de omgeving, je gaat nog veel moois tegen komen!
    op naar rome........voorzichtig blijven en goed voor jezelf zorgen!

    xxx van ons

  • 27 Juli 2016 - 09:44

    Roy:

    Appels gestolen Fred, als de paus dat maar niet leest!!! Mag je misschien wel niet meer langs komen. Mocht hij er zelf niet over beginnen, dan zal je het toch echt moeten opbiechten ;)

    Groetjes en keep on going, Roy



  • 27 Juli 2016 - 20:28

    Mirjam:

    Fred, een appeltje voor de dorst heb je zeker verdiend bij zulke temperaturen. Heftig hoor. Goed dat je het zo vol houdt........iedere dag dichter bij Rome en de paus! Top.
    Succes!

  • 27 Juli 2016 - 20:34

    Josien:

    Ja kan ik nu niet uit blijven met het commetaar Fred je mag geen appels stelen foei. Heb je er eentje voor de paus hahaha.
    Nou het lopen gaat weer prima zo te lezen. En dat berg klimmen nee loop maar lekker door en hou de voetjes aan de grond.
    Je verhalen blijven heel boeiend en mooi.

    Nou weltruste voor straks.

    Gr Josien



  • 27 Juli 2016 - 22:25

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Dat wordt biechten in Rome! Een betere plek.kun je niet vinden daarvoor, dus een goede reden om met de paus in gesprek te gaan! Hij gaat je die twee appeltjes voor de dorst wel vergeven. Een pelgrim moet kunnen eten onderweg toch? Blijf genieten!

    Groetjes, Rimca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 129094

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: