Fiss naar Nauders (28km) - Reisverslag uit Nauders, Oostenrijk van Skippy - WaarBenJij.nu Fiss naar Nauders (28km) - Reisverslag uit Nauders, Oostenrijk van Skippy - WaarBenJij.nu

Fiss naar Nauders (28km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

20 Juli 2016 | Oostenrijk, Nauders

Vannacht redelijk geslapen, een paar maal wakker geworden.
Waarschijnlijk teveel nadenkend hoe het nu verder gaat.
Om zes uur loopt de wekker af, eerst de voeten goed verzorgd, zeker omdat ik vandaag weer met "nieuwe banden" verder ga.
Ondertussen wordt er op deur geklopt, de fris gewassen kleren zijn klaar. Natuurlijk heb ik gisteren al gekeken wat hier kan blijven.
Natuurlijk bij deze warmte moet ik genoeg water meenemen.
En dat moet alles in de rugzak gepakt worden.
Inmiddels is het even voor zeven, tijd om naar beneden te gaan , om te gaan ontbijten. Natuurlijk ook Wolfi gedag te zeggen en natuurlijk te bedanken voor alles.
Samen met Annelies doe ik gezellig ontbijten, dat zal ik zeker gaan missen, de gezelligheid en het geklets.
Ditmaal eens wat anders, drie broodjes voor nu, een met kaas, een met ham en een met jam. Voor onderweg een broodje met kaas/salami en een met ham.
Natuurlijk ook nu weer met koffie en juice. En dat alles met liefde gemaakt. Even nog de tandenpoetsen en dan kan ik weer opweg gaan.... Rome.

Het is tegen 8.15uur als ik afscheid neem van Annelies, ik moet een aantal diep slikken. Met pijn in mijn hart ga ik nu al weer weg. Zeker omdat ik al een doel heb gehaald , en dat was te voet naar Fiss gaan, maar ik had ook nog een tweede doel...namelijk te voet naar Rome gaan om met de paus koffie te gaan drinken.
Dus ik moet wel verder gaan, als ik door Fiss loop wensen vele einheimische mij heel veel succes. Ze zijn al trots op het feit dat ik te voet naar hun en mijn Fiss gelopen ben.
Dan loop ik Fiss uit en nog een keer achterom kijken, en dan blik vooruit, vandaag naar Nauders en verder naar Rome.
Via Serfaus en een lange afdaling via St. Zeno naar Tschupbach. Daar kom ik weer op de originele route die van Ried komt.
Ik loop eerst een stukje van de fietsroute, even mijn knieën even rust gunnen naar de lange afdaling, en ik loop dan ook nog een stuk in de schaduw. Langzaam kom ik opgang, gelijktijdig stijgt ook de temperatuur naar de 30 graden. Vlak achter het gehucht Stein maak ik kleine pauze, als ik net zit komen er drie rafting boten voorbij op de Inn.
Na een kwartier ga ik verder opweg naar Pfunds, daar wil ik dan mijn middagspauze maken. Tegen even voor twaalf uur loop ik het dorpsplein op in Pfunds, nog snel bij de Spar een chocomel halen. Ik heb een leuk plekje gevonden in de schaduw. Als ik net zit komt een vrouw naar mij toe, en nodigt mij uit om achterom in de tuin te gaan zitten, met stoel en tafel en schaduw. Ik krijg ook nog een fles water van haar. Aardig toch. Lekker relax mijn broodjes eten, meteen kijken hoe laat de bus komt in Altfinstermünz. Ja ik neem de bus vanaf daar naar Nauders. Het is namelijk verboden om de weg op te lopen, te gevaarlijk.

Na een klein uurtje ga ik weer verder, als eerste naar de Kajentans brücke, dit is de brug over de Inn, waar het gemotoriseerd verkeer verder rijd naar Nauders. Ik loop ook even over de brug, maar dan in tegenovergestelde om richting Martina te lopen in Zwitserland. Kort na de brug kom ik voorbij de grens, ik loop nu dus even een aantal kilometers in Zwitserland. De douanier vraagt aan me, waar ik naar toe ga, naar Rome ....nou zegt hij meteen dan zit je hier helemaal fout, geen enkele route aanwijzigingen die de weg aangeven naar Rome.
Toch loop ik lekker verder, langs de Inn, die op enkele plaatsen behoorlijk wild te keer gaat. Gelukkig loop ik in de schaduw, want de temperatuur is weer iets gestegen.
Tegen half drie bereik ik Altfinstermünz, dit is middeleeuws Zoll kantoor. Via een mooie brug kom ik in het hart van het oude gebeuren. Ik vraag waar de bus stop richting Nauders. Deze stopt niet hier, maar in Hochfinstermünz. Het zijn dan nog ongeveer twintig minuten lopen tot boven, en de bus vertrek om 15.00 uur.
Dat moet lukken, via een niet al te steile klim kom ik aan in Hochfilstermünz aan. Als ik daar sta te wachten komen er drie busje van een hotel aan rijden, Het zijn spelers van Sparta Rotterdam. Ze hebben een trainingskamp in Nauders belegd op de voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen. Ze gaan nu voor de ontspanning wat vissen. Hopelijk gebeurd dat tegen Roda JC een paar maal.
Uiteindelijk komt de bus met tien minuten vertraging. En tien minuten later sta ik in Nauders bij het info buro. Even binnen vragen waar mij hotel ligt. Dat heb ik snel gevonden, het is een mooie kamer met een goed uitzicht op de bergen.

Eerst even naar het steunpunt in Brunssum bellen en met de Fijnautjes. Dan douchen, heerlijk, een echte opknapper.
Even nog het T-shirt en de sokken wassen en ophangen op het balkon. Nog even naar de Tour kijken vanaf het bed.
Tegen 18.30 uur ga ik eten, nog een keer een schnitzel eten. Voordat ik morgen in het land van pizza's en pasta's kom.
De paprikaschnitzel met pommes en salade smaakt goed. Dit keer geen Weisse bier, maar een Radler.
Na het eten nog een blokje om gelopen door Nauders. Op de hotelkamer de blog gaan schrijven, terwijl op de televisie Bayern München speelt tegen Manchester City, vriendschappelijk.
De eerst helft kijk ik en dan gaan de oogjes weer dicht. Rust is heel belangrijk voor me.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"


  • 21 Juli 2016 - 07:48

    Monique W.:

    emotionele tocht voor jouw vandaag; ik kan mij voorstellen dat dit niet gemakkelijk is geweest.

    Je gaat waarschijnlijk morgen al, alweer een grens over; fantastisch!

    Hoop voor je dat het goed gaat met dit warme weer.

    Waldmansheil, Fredel.

  • 21 Juli 2016 - 12:18

    Madeleine:

    Hoi Fred. Geweldig voor je dat je een paar fantastische dagen in Fiss hebt gehad. Doet goed voordat je weer verder kunt met je tocht naar Rome. Hoop dat je de accu hebt kunnen opladen voor de moeilijke tocht door Alpen en Pyreneeën. Succes zeker in dit warme weer. Jump tussendoor maar ergens in een riviertje om af te koelen. Groetjes.

  • 21 Juli 2016 - 13:11

    Camiel:

    Fred, mooi verhaal weer. Het is net alsof we met je meelopen. Mooi.
    Je hebt je eerste doel bereikt en nu op naar Italië.
    Succes met het vervolg!!!

    Camiel, Nicole, Joep en Pien

  • 21 Juli 2016 - 17:31

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Geweldig al die kilometers die je al in de benen hebt. Wij doen het je niet na, zelfs niet op de fiets.
    Veel plezier nog en dat het je goed gaat.

    Groetjes uit Stramproy.
    Wim en Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 129084

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: