Dag 111, Rome (0km). - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Dag 111, Rome (0km). - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Dag 111, Rome (0km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

22 September 2016 | Italië, Rome

Vannacht niet echt goed geslapen, steeds maar weer denkend aan dat slechte bericht wat ik had gekregen van een goede vriendin van mij. Vreselijk gewoon. Zoveel plannen en dan staat ineens je leven stil. Ik krijg er gewoon rillingen van.
Als om zes uur de wekker gaat ben ik niet echt fit, ook niet na die zwei Minute. Eerst maar eens onder een warme douche springen en met koud afspoelen. Misschien helft dat.
Eerst maar eens verder gegaan met de blog, want die had ik niet ten einde geschreven. Ik was figuurlijk en letterlijk kapot.
Tegen half acht staat mijn verhaal weer online, nu nog mijn voeten verzorgen, en alles bij elkaar pakken voor hopelijk een mooie dag in het Vaticaan. Één ding weet ik nu al zeker, in het Vaticaan zullen vandaag genoeg kaarsen door mij worden aangestoken.

Eerst rond acht uur lekker ontbijten, een cappuccino en juice om wakker te worden, en ondertussen met die vriendin liggen te appen. Ook vandaag weer geroosterd toastbrood,moet jam en choco pasta. Annette verzorgd mij goed en is super vriendelijk. Ook neem ik nog twee beschuitjes met honing. Als toetje nog een cappuccino, juice en een bekertje kersen joghurt.
Nog even de tandenpoetsen, drinken uit de koelkast pakken, en dan ben ik kaar voor een dagje Vaticaan. Voor mij wel een hoogtepunt tijdens het verblijf in Rome.
Opweg naar het Vaticaan, net tien minuten lopen, nog even langs de supermarkt voor een lekkere panini met salami. Dit is voor de lunch.
Ik moet om 8.50uur me melden met het ticketbureau. Want als eerste staat op het programma, het bezoeken aan de Vaticaanse tuinen. Eerste deel met een busje en gevolgd door een stuk te voet. In een open klein bus op stroom, worden we als groep rond gereden door de tuinen van het Vaticaan, tevens krijg ik ook een indruk,mdoor de uitleg via een headset, hoe het functioneert in dit kleinste staatje ter wereld.
In de tuinen werken in totaal 30 mensen( hoveniers, tuinarchitecten enz enz) fulltime time.
Er staat vele exotische bloemen, planten en bomen, hier. Dit zijn veelal geschenken van hoogwaardigheids mensen. Die voor de Paus een geschenk meebrachten voor het verhoren van alle gebeden, en betrekkingen met het Vaticaan. Want het is en blijft een eigen staat, met alles erop en eraan.
Zo staat er ook een Lourdeskapel, en andere kleine kapelletjes, die zijn gebouwd op verzoek van de toenmalige Paus. Elke Paus was en is regelmatig wel in de tuinen te vinden, voor te ontspannen en na te denken. Ook zie ik enkele gebouwen , die rondom, of zelfs in het tuinen complex liggen, zoals Radio Vaticaan, het treinstation, de moderne helicopter landingsplek., de gevangenis, gerechtsgebouw en het archiefbureau.
Echt super mooi die Vaticaanse tuinen, ook nog een stukje door heen gelopen met de gids. Super geslaagd.

Na het bezoek aan de tuinen, gaat het nu verder naar het Vaticaans museum en de Sixtijnse kapel. Deze wordt ook begeleid via de headsets. Super gaat dat. Alleen vragen is lastig.
Het begint met het Vaticaans museum.
De basis voor het door paus Clemens XIV gestichte en door zijn opvolger paus Pius VI uitgebreide museum vormt de enorme collectie Griekse en Romeinse antiquiteiten.
Het enorme museum, waar je echt wel een paar uur zoet bent, is verdeeld in een aantal kleinere musea's.
Het eerst waar door loopt is het museum Pio-Clementino, waar vele beeldhouwwerken staan. Echt schitterend. Mooi is ook her museum van de geografische kaarten. En het meuseum Raffaello.
De door deze schilder respectievelijk naar zijn ontwerp beschilderde kamers in het Vaticaan behoren tot de meest waardevolste kunstschatten van Italie. Het museum herbergt zowel schitterende kleiner musea's dat het te veel is om op te noemen. Ik heb mijn ogen uitgekeken, echt een aanrader om te gaan te bekijken. Dit museum staat dan ook op plaats vijf in de wereld met bijna 6 miljoen bezoekers per jaar.
In het museum bevind ook de Sixtijnse kapel. Deze kapel mag niemand zich laten ontgaan. De glorie van Michelangelo's adembenemende fresco's.
De kapel werd tussen 1477 en 1481 gebouwd voor paus Sixtus IV en kreeg tussen 1480 en 1483 zijn eerste schilderingen . Het onderste gedeelte van de wanden werd met fresco's versierd.
Paus Julius gaf 25 jaar later Michelangelo de opdracht het plafond te schilderen, het was toen nog eenvoudig blauw gekleurd.
Na een aarzeling voltooide hij in vier jaar (1512) het plafond en de bovenlichten boven de ramen .Deze kapel wordt gebruikt bij het conclaaf bijneemt benoeming van een nieuwe paus. Er zijn dan steeds 4 stemronde. Twee in de ochtend en twee in de middag. Er wordt zo lang door gegaan tot een Kardinaal tweederde plus één van de stemmen heeft. En als dat dan is wordt dit zichtbaar voor het volk door de witte rook uit schoorsteen.
Op het balkon komt dan ook een kardinaal met de woorden " Habemus Papam". Er is een nieuwe paus. Deze moet onder de. 80 jaar zijn. En de stemming is in het geheim.
Ik vond het heel bijzonder om in de Sixtijnse kapel te zijn geweest, toch een zeer belangrijke plek voor Rooms-Katholieke.

Na de musea even een rust moment. Tijd om te lunchen en even alles te laten bezinken.
Het is ook zo indrukwekkend wat er te zien is. Tijdens de lunch geniet ik van mijn panini met salami en een flesje water.

Maar het volgende staat alweer op het programma, iets sportiefs. Want een pelgrim wil ook actief bezig zijn, zeker een die te voet naar Rome is gekomen.
Ik ga namelijk de koepel bestijgen van de Baselica di San Pietro. Het zijn 551 treden naar boven en dus ook weer 551 treden naar beneden. Wees maar gerust ik heb ze niet nageteld. Het lijkt me schitterend om vanaf de koepel te kunnen kijken over de stad Rome. Na een mooie klim, de conditie is nog steeds zeer goed, kom ik boven aan. Het is een overweldigend uitzicht dat ik heb. Vooral nu zie je ook hoe groot het Vaticaan is, en zeker het St. Pietersplein.
Ook mooi is het uitzicht op de stad Rome, vele kerkdorpen steken boven de gebouwen uit. Super genoten bij ideaal weer.
Nu nog afdalen naar beneden en dan staat ook alweer het volgende op mijn lijstje. Ik weet wat ik wil zien, de graftombes en de grotten van de Baselica.
Wat een rust bij de graftombes, hier liggen bijna alle pausen begraven. Heel indrukwekkend., zeker die mooie graftombes.

Tot slot neem ik nog deel aan een eucharistieviering in kapel van de Baselica. Deze is in het Italiaans en gedeeltelijk latijn.
Even gebeden voor een goede vriendin van mij, die u wel alle steun kan gebruiken. Ik heb de gehele dienst wel kippenvel. Het laat me gewoon niet los.
Na de dienst een aantal kaarsen aangestoken, om mijn gebeden te verhoren.
Ook nog even de Baselica bekeken, dit had ik ook al gedaan bij mijn aankomst in Rome op 17 September.
Dan wordt het tijd om langzaam terug te lopen Nasr de B&B. Onderweg nog wat souvenirs gekocht. Op mijn kamer mij lekker opgefrist, nieuw shirt aan en dan lekker een hapje gaan eten in de wijk Trastevere. NG enatuurlijk een kleine wandeling maken van 20minuten en dan een leuk gezellig restaurantje opzoeken. Ik heb een mooi restaurantje snel gevonden, ik neem eerst een lekker biertje, na zo'n indrukwekkende dag. Maar het was een topdag voor mij. Een van de hoogtepunten in Rome.
Ik ga dit maal voor pasta, eerst een Lasagna met paddestoelen en daarna een heerlijke grote salade. Het smaakt heerlijk.
Als toetje een cappuccino. Ook op het terras mijn oom en tante gebeld en natuurlijk mijn zus. Ook mijn nichtje Nicole gebeld om haar te feliciteren met haar verjaardag.
Het is wel genieten op het terras.
Voor op de terugweg trakteer ik mezelf op een ijsje met lemon smaak. Heerlijk.
Op mijn kamer eerst nog wat appen en dan beginnen aan de blog. Maar al,snel merk ik dat ik te moe ben hiervoor.....
En dus wordt de blog morgenochtend verder geschreven.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"

  • 23 September 2016 - 15:50

    Josien:

    Hou Fred

    Wat een geweldige dag. De plafon schilderen vindt ik zelf ook altijd heel mooi. En dan natuurlijk de tuinen. Ik zou zeggen geniet geniet. En probeer dat akelige nieuws naar de achtergrond te drukken.
    Dus op naar een leuke dag.

    Gr Josien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 129054

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: