Dag 107, Rome (0km) - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Dag 107, Rome (0km) - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Dag 107, Rome (0km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

18 September 2016 | Italië, Rome

Vannacht heerlijk geslapen, en dat doet goed, zeker na zo'n emotionele dag als gisteren, de aankomst in Rome en Vaticaanstad.
Als om zeven uur de wekker gaat eerst lekker onder de douche gegaan, want vandaag ben ik voor het laatst op deze camino een pelgrim.
Na het douchen, ditmaal eens geen water bijvullen en rugzak inpakken. Want wat het water betreft, ik heb gewoon flesjes water in voorraad gekocht in de supermarkt, en die liggen lekker in de koelkast, net zoals de flesjes cola. Wel zo makkelijk tijdens het lopen door de stad. En nee de rugzak blijft lekker in de B&B.
De voeten wel weer gecontroleerd maar daar hoef ik niks aan te doen.
Tegen kwart over acht lekker gaan ontbijten. Het ontbijt is goed verzorgd, en bestaat uit toast brood, beschuit, en als beleg, kaas en ham voor de toast en verder boter, jam, chocopasta en honing.
Ik neem natuurlijk een cappuccino en juice.
Annette maakt voor mij een paar toast sneetjes warm. En daarop lekker de chocopasta, dat smaakt heerlijk.
Ik ben een grote eter, valt de mede gasten op, tja een grote man heeft ook veel nodig, en zeker een pelgrim. Ook wat beschuiten gegeten met jam. Als toetje natuurlijk nog een tweede kop cappuccino en bekertje perzikkenjoghurt.
Nog even de tandenpoetsen, en controleren of ik alles bij me heb.

Klaar voor de eerste volle dag in Rome en Vaticaanstad.
Eerst naar het Vaticaan, het is er behoorlijk druk, want ook vandaag zal Paus Franciscus een rede houden, en voorgaan in het gebed.
Maar voor mij staat deze ochtend in het teken van de afsluiting van mijn Pelgrimages naar Rome en Vaticaanstad.
Ik mag vandaag in de Friezenkerk de oorkonde in ontvangst welke elke Nederlandse pelgrim ontvangt en ook meld, tenminste als hij of zij aan de voorwaarden hebben voldaan.
De Friezenkerk ligt ook aan het het Sint Pietersplein.
Om tien uur wordt een verhaal vertelt over het ontstaan van de kerk en de geschiedenis ervan. Wat opvalt is dat de kerk zeer goed bezocht wordt vandaag.
Om half elf begint dan de eucharistieviering, met een celebrant uit Den Haag en natuurlijk diaken Kees van Duin.
Ook oud bisschop Hurkmans van Den Bosch is aanwezig, hij verzorgd ook een aantal diensten nu hier in de Friezenkerk.
Het is een zeer mooie dienst met een preek over het rentmeesterschap, meteen een kijk op de aankomende Prinsjesdag as. Dinsdag in Nederland.
Aan het eind van de dienst neemt Diaken Kees van Duin het woord. Het vertelt kort mijn verhaal over mijn camino naar Rome (105dagen en 2437km). Eerst krijg ik de oorkonde uitgereikt uit handen van de Haagse pastoor en diaken Kees van Duin, en daarna de Pelgrimszegen van beide, ze leggen de handen op mijn hoofd en zegenen mij, met pelgrimsgebed. Ik kreeg er echt kippenvel van, en een traantje wil over mijn wangen, en natuurlijk een brok in mijn keel. Dat deed echt veel met me.
Heel bijzonder. Ook oud bisschop Hurkmans komt erbij om me te feliciteren, hij kent me nog vanuit de schutterswereld, voor de Brabantse gildens.
Eerst dan een foto gemaakt, en dan komt iedereen mij feliciteren, echt hartverwarmend. Ze vinden het allemaal heel bijzonder en knap. Na dit gebeuren ga ik eerst naar het St. Pietersplein, waar al vele duizenden gelovige zich hebben verzamelt voor zondagse toespraak van Paus Francuscus. Ik heb een mooi plek weten te vinden, met goed zicht op het raam, van waaruit hij zal preken.
Nadat de klokken zijn geluid, gaat het raam open op de werkkamer van Paus Franciscus, een groot applaus van de gelovige, valt hem ten deel. Dit is heel bijzonder om hier bij te mogen zijn. Zeker vandaag is het bijzonder, want hij spreekt ook de pelgrims toe, en noemt ook de landen van waaruit zij zijn gekomen en dus ook.....Olanda, ik krijg er nog steeds rillingen van. Een super ervaring, zeker ook de zegen die hij uitspreekt voor een ieder op deze wereld. Een groot applaus valt hem ten deel, en vele nationale vlaggen en spandoeken zwaaien boven de menigte. Ook vandaag zijn er weer vele Poolse gelovige aanwezig.
Na de toespraak luiden weer de klokken van de St. Pieter.
Na deze bijzondere gebeurtenis ga ik terug naar de Friezenkerk, voor een kop koffie. Ik tref er ook de voorzitter van Pelgrimsvereniging Cor Kuijvenhoven en echtgenote . Zij komen meteen op me af, het is een super, een dikke knuffel ontvang ik van beide. Zij hebben mijn blog steeds gelezen, en vinden het heel bijzonder dat ik een ieder, zo heb meegenomen op mijn Camino. Bedankt . Natuurlijk ook een foto gemaakt.
Na de koffie, ga ik terug Nasr de B&B, eerst langs de supermarkt, voor wat eten en drinken te halen. Even op mijn kamer lunchen, en dan nog even bellen en appen.

In de middag ga ik de rivier Tiber over, ik bezoek van het noordelijke en een deel van het centrum van de stad, dat is tenminste de bedoeling. Lekker als te voet, en vooral genieten.
Onderweg bezoek ik ook een aantal kerken die op het pad liggen,
Ik begin bij Oiazza del Popolo, een schitterend plein, met aan de zijkant een kleine fontein, je hebt als je via de trappen, en die heeft Rome veel, Nasr boven loopt, een schitterend uitzicht op het plein en een deel can de stad. Helaas was de Santa Maria kerk dicht. , verder gelopen via kleine gezellige straatjes en de bekende via del corso, een zeer dure en exclusieve winkels liggen hier. Uiteindelijk kom ik bij Pizza di Spagna, de Spaanse trappen. Deze zijn tot donderdag gesloten omdat woensdagavond een exclusieve modeshow is op de trappen. Wel foto's kunnen maken van de trappen, en via een andere kant toch naar Baseliek gegaan aan het einde van de trappen.
Een schitterende baseliek, dan terug naar beneden en ergens in een steegje een cappuccino genomen, en daar werd ik gebeld door een collega. De cappuccino smaakte goed en na een fijn gesprek gaan ik verder naar de Fontana di Trevi, via allerlei kleinere maar ook zeer mooie Piazza's. Maar ergens heb ik een foutje gemaakt, tja mijn gps vriendje lag te luieren op de kamer, en dus geen Trevi fontein voor mij vandaag. Ik kom door de fout uit op de Piazza Venezia , ik ga hier later deze week naar toe. Even een foto gemaakt en dan terug lopen, het begint ook in inmiddels zich te betrekken. Via het Pantheon, staat voor morgen op het programma, loop ik terug. Het begint dan ook te druppelen en even later komt er een heuse hoosbui naar beneden. Even schuilen onder een afdakje, en als het ergste voorbij is, dat denk ik, loop ik verder. Maar helaas vijf minuten later gaat het weer beginnen. Ik kom doorweekt terug bij mijn slaapadres. Eerst even douchen, nu met shampoo, en omkleden. Als het droog is loop ik naar een restaurant dat op het einde van de staat ligt, het was er druk met vooral Italianen, voor een teken dat het goed is.
Het is ook goed, ik neem een spaghetti met tomatensaus en paddestoelen, en daarna een grote Italiaanse salade . Deze was echt super. Natuurlijk een biertje erbij. Als toetje een cappuccino.
Terug op mijn kamer even bijkomen van een vermoeiende en emotionele dag. Alvast aan de blog begonnen, maar ik merk dat ik te moe ben om te schrijven, wel nog even ge-appt.
En dan heerlijk slapen. Morgen weer een mooie dag in Rome.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"







  • 18 September 2016 - 23:00

    Josien:

    Hoi fred

    Wat mooi dat je een oorkonde krijgt. Deze mooi inlijsten en een mooi plekje in.je huis geven. Raar dat ik nu geen verhalen meer kan lezen van jouw want het was mooi en boeiend vooral als ik een paar dagen achter liep met lezen dan kon ik alles achter elkaar lezen. Toch blijf ik het zeggen top Fred wat jij daar neer hebt gezet. Ik zal je nog wel zien horen of wat dan ook.


    Vele groetjes van.Josien

  • 19 September 2016 - 08:35

    Twan Van Appeven:

    Allereerst proficiat met het bereiken van Rome. Een hele prestatie waar we via het blog van hebben mee genoten. Misschien dat we in de toekomst nog eens contact kunnen hebben ter voorbereiding van onze eigen reis naar Rome.
    Nog een paar leuke dagen in Rome gewenst en een voorspoedige terugreis.

    Met vriendelijke groet,

    Twan en Erica van Appeven.

  • 19 September 2016 - 18:20

    Patrick Iten Have:

    Hallo Fred,

    Nogmaals gefeliciteerd met deze grootse prestatie. Wat een tocht zeg, veel meegemaakt als pelgrim, maar misschien nog wel belangrijker als mens !
    Ik hoop dat het je gebracht heeft wat je ervan verwacht en gehoopt had.

    Nu volop genieten daar in Rome van je behaalde prestatie en van de stad zelf.

    Nogmaals Proficiat................

    Wees Gegroet,
    Patrick

  • 19 September 2016 - 19:54

    Iné:

    He Fred,
    Je bent er!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Een super prestatie, die niet veel mensen je nadoen. Een reis die zal beklijven(ouderwets woord he, maar beschrijft het precies vindt ik) in je leven. Zoveel indrukken mensen en dingen die je bent tegengekomen op deze "journey
    Ik denk dat het iets doet met iemand.
    Ik zou zeggen geniet volop, en hou je haaks.

    Groet van Iné

  • 20 September 2016 - 08:52

    Roy:

    Mooi Fred, de oorkonde, de zegening en de toespraak vd Paus mag ook zeker ook niet ontbreken aan je Camino!!
    Geniet van je verblijf in Rome.

    Gr Roy

  • 22 September 2016 - 21:20

    Josien:

    Hoi Fred


    Die oorkonde heb je dik en dubbelverdiend.
    Wat mooi om de toespraak mee te maken en die brok in de keel ik had het echt niet droog gehouden en dat mag ook een hele prestatie. Ik krijg zelfs kippevel als ik je verhaal lees net of ik.ook in de kerk was prachtig..Geniet ervan.


    Gr josien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 666
Totaal aantal bezoekers 129033

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: