Valfabbrica naar Assisi (15km). - Reisverslag uit Assisi, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Valfabbrica naar Assisi (15km). - Reisverslag uit Assisi, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Valfabbrica naar Assisi (15km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

30 Augustus 2016 | Italië, Assisi

Vannacht goed geslapen .
Geen last gehad van de feesten buiten.
Om half zes loopt de wekker af, we willen vroeg in Assisi zijn.
Wolfgang en Kristof blijven er maar een dag.
Voetjes verzorgen, water bijvullen en de rugzak in pakken.
Om kwart voor zeven naar de bar aan de overkant voor een ontbijt. Twee brioches en een cappuccino voor mij. En een panini voor onderweg, lekker belegd met salami en tomaten.
Nog een tweede cappuccino genomen voor wakker te worden.
Alvast mijn gps vriendje wakker gemaakt. Hij heeft weer een makkelijk dagje vandaag, want route staat perfect aangegeven.

Om even voor half acht gaan werken met z'n drieën op pad.
Het eerst deel om de dorp uit te komen gaat nog over asfalt en dan gaat het verder over bospaden en vooral schotterpaden.
Het gaat geleidelijk berg af, en het loopt lekker, gelukkig is het nog niet warm.
Al snel zie ik de eerste contouren van Assisi. Maar het zijn nog twaalf kilometer lopen, en ik wil er wel nu al zijn. ...
Maar eerst een stevig klimmetje overwinnen. Maar dat pak ik goed, behalve die trappen. Ze zijn gemaakt voor kleine mensen.
Na de klim gaat het geleidelijk berg af, zelfs waan ik me even op de camino in Spanje als ik langs een klein "cruz de ferro" loop.
Hier kan men zijn lasten achterlaten. Maar ik wil naar één ding...naar A..
En natuurlijk ook nu weer gaat net voor Assisi steil omhoog.
Het is even afzien, maar dat hoort er als je wat moois wilt zien en beleven.
Tegen half twaalf kom ik aan bij de stadspoort van Assisi. Hier wacht ik op Wolfgang en Kristof. Zij komen ongeveer een twintig minuten later. Wolfgang en ik gaan dan naar onze slaapplek, een klooster, Santé Croce, en Kristof gaat opzoek naar een slaapplek.
Als we bij het klooster aankomen, worden hartelijk ontvangen, en ze zijn onder de indruk dat in vanuit Sittard te voet onderweg ben. Zuster Alex zegt dan ook meteen van een pelgrim kunnen wij niets aannemen, en ik mag tegen kleine gave hier twee nachten verblijven.
Even later brengt de zuster ons naar onze kamer.
Wij hebben twee kamers in een blok, beide een aparte, maar natuurlijk deel ik de mijne.....
Het is geweldig om elkaar weer te zien. Even douchen en kletsen en dan gaan we rustig het stadje verkennen.
We bezoeken een aantal kerken, en de twee geboortehuizen van Franciscus ( ze weten niet 100% zeker welke het is).
Maar natuurlijk genieten we ook van de gezellige pleintjes in het stadje. Tegen vijf uur gaan we naar de Baselica San Francesco voor het halen van een testimonium. Een oorkonde voor Pelgrims die te voet of per fiets naar Assisi zijn gekomen. Aansluitend bezoeken we nog een pelgrimsdienst in de onder Baselica.
Als eerste worden de namen voor gelezen van die pelgrims die vandaag Assisi hebben bereikt. Een kippenvel moment toch. Aan het einde van de dienst ontvangen de pelgrims ook nog de pelgrims zegen.
Als we buiten komen regent het gelukkig nog niet, in de omtrek zit men wel dat het al regent of beter gezegd blitst en dondert.
Dat is opzich wel goed, want dan koelt het tenminste iets af.

Het wordt tijd voor het avondeten in het klooster, om 19.15 uur.
Na een gebed, genieten we van een overheerlijke maaltijd.
Weer eens aardappelen gegeten.
Na het avondeten nog lekker op een plein een wijntje gaan drinken, we lekker genieten....wat is ze mooi..
Als we terugkeren naar onze kamer, heb ik geen zin meer om aan de blog te beginnen. Nee soms zijn er gewoon andere dingen veel leuker. Trouwens te moe om te schrijven ook.
Op een gegeven moment vallen we in slaap, en droom ik nog lekker.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"


  • 31 Augustus 2016 - 10:06

    Mirjam:

    Een bijzondere dag in Assisi; mooi om te lezen.

    groetjes, Mirjam

  • 03 September 2016 - 17:18

    Josien:

    Hoi Fred

    Lijkt mij leuk om in een klooster te slapen. Waren er ook paters hahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 128785

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: