Fiesole naar Florence (5km). - Reisverslag uit Firenze, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Fiesole naar Florence (5km). - Reisverslag uit Firenze, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Fiesole naar Florence (5km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

16 Augustus 2016 | Italië, Firenze

Vannacht heerlijk geslapen, ik was dan ook best wel moe na die lange tocht. Dus was een goede nachtrust meer dan welkom.
Ik kon vandaag uitslapen, want het ontbijt was pas om acht uur. Nou was dit geen probleem, omdat het vandaag alleen bergaf ging naar Florence. En dan kijken waar ik mijn slaapkwartier voor de komende twee nachten ligt.
Ja, ik heb morgen een rustdag ingepland.
Toch was ik om zes uur wakker, want ook mijn wekker liep gewoon af, nu nog lekker blijven liggen. Tegen kwart voor zeven dan maar opgestaan, en eerst even mijn voetjes goed nagekeken, maar een speciale behandeling is vandaag niet nodig. Deze krijgen ze wel vanavond in Florence voordat ik ga slapen.
Toch de camelbag half gevuld met water, in verband met de warmte, en dan de rugzak ingepakt.
Nog even de krant gelezen op de IPad, en het laatste nieuws van de OS in Rio 2016 bekeken, Nederland doet het goed.
Tegen acht uur gaan ontbijten, de oudere gastvrouw heeft super haar best gedaan, voor de twee gasten, er is nog een Duitse man, die wilde hier in de omgeving gaan fietsen, maar dat is echt wel gevaarlijk met de Italianen, die als gekke rijden over de wegen.
We krijgen een broodje met ham, een brioches, en beschuiten. Als beleg jam en chocopasta.
Een lekker koffie en juice erbij. Even later kwam de vrouw nog met voor elk drie schijven meloen. Het smaakte erg lekker.
Nog even betalen, en tandenpoetsen, en dan ben ik startklaar.

Ik vertrek even na negen uur, via het stadsplein gaat het naar beneden, onderweg super mooi uitzicht op de stad Florence.
Na vijf kilometer sta ik bij een stoplicht en kijk zo tegen mijn slaapadres aan. Dat is fijn. Eerst even inchecken, en ik krijg meteen mijn pakketje waarin de nieuw verzoolde schoenen zitten, zij hebben drie jaar geleden mij gesteund op weg naar Santiago de Compostella. Ik kan pas na twee uur op mijn kamer, maar de bagage kan ik wel hier al achterlaten.

Met een plattegrondje op zak, ga ik eerst eens kijken of het tien minuten hier vandaan zijnde station, ook een stopplaats is voor mijn trein van Donderdag naar San Ellero. En inderdaad de trein stop hier, en de treinreis duurt twintig minuten, meteen al een kaartje gekocht. Al één ding geregeld.
Dan ga ik te voet naar het hart van de stad, de pleinen van de stad.
Onderweg kom ik ook nog een kapper tegen, even binnen wippen, en ja hoor geen enkel probleem. Na een kwartiertje zijn mijn haren gemillimeterd tot 3 mm. Dat moet het doen tot Rome.
Helaas keer ik hier geen kop koffie aangeboden, en kon ik niet even gezellige kletsen met de kapster, ja Marion dat miste ik toch wel heel duidelijk vanochtend. Dus je bent echt geen klant kwijt hoor. Ik kom graag weer langs.
Dan ga ik verder richting centrum, als eerste bereik ik Piazza del SS. Annunziata, hier ligt ook de gelijknamige baseliek.
Als ik binnenloop begint net een eucharistieviering, deze heb ik in de koele kerk bijgewoond, altijd wel iets bijzonder om te zien hoe andere mensen cq culturen om gaan met het katholiek zijn. In Italië zijn de mensen nog goed gelovig, en worden de diensten druk bezocht.
Na een kleine driekwartier is de dienst afgelopen, nog even de baseliek bekijken, en dan wordt ook al melding gemaakt dat de baseliek gaat sluiten.
En zo heb ik nog een twee pleinen bezocht, tot dat ik bij Piazza del Duomo kom.
Wat een drukte, duidelijk is ook de aanwezigheid van militairen met machinegeweren, en politie in burger.
Maar dat heeft naar mijn mening geen invloed op het gedrag van de toeristen en pelgrims. Dit is het hart van Florence.
Er staat een wachtrij van anderhalf uur voor de Kathedraal binnen te komen. Daar heb ik vandaag geen zin meer in. Wel koop ik alvast een ticket voor morgen. Want ik wil wel de Kathedraal gezien hebben.
Het wordt langzaam tijd voor iets te eten, bij een zaakje, waar ze verse gemaakte panini's maken, stop ik voor er te lunchen. Ik kies voor een panini del Italia, en daarbij een flesje mineraalwater net bubbels. Het smaakt super lekker,
Dan wil ik nog graag twee dingen zien, als eerste
Pontje Vecchio, een mooie karakteristieke brug over de rivier de Arno heen, en als tweede de Basilica di Santé Croce.
Deze baseliek is namelijk her vertrekpunt van de Franciscaanse voetreis via Assisi naar Rome.
Gelukkig was er maar een kort rij bij de kassa, en daarna was ik snel binnen. Een mooie indrukwekkende kerk. Met vele graven.
Natuurlijk ook weer wat kaarsjes opgestoken, een drietal. Een voor mijn ouders, een voor mijn overleden ooms en tantes, en de laatste voor een mooie en succesvolle Franciscaanse voettocht naar Rome.
En dan wordt het ook langzaam tijd om terug te gaan.
Ik wil me namelijk eerst eens gaan douchen, de kamer die ik heb is ruime kamer voor een hostel. Met een eigen douche op de kamer. De douche doet wonderen.
Dan even bellen met mijn oom en tante in Brunssum, de grote volgers en begeleiders van mij. Van harte gefeliciteerd met je zilvere medaille klinkt vanuit Brunssum, want die heb je nu wel verdiend. Maar ik ga zeker nog voor Goud in Rome.
Wat zijn ze trots op mijn prestatie, geniet van je dag in Florence.
Ik ben er even van beduusd, maar wel heel erg fijn dat Minie en Nico zo met me mee leven. Superrrrrrrrr.

Maar dan roept de plicht twee paar sokken wassen, twee onderbroeken en een shirt. Dit hangt nu te drogen op de kamer.
Verder nog een tweetal slaapplekken geregeld. Tot Gubbio ben ik voorzien van een bedje.
Even relaxen, dus een half uurtje muziek luisteren, en even wegdommelen. .

Tegen kwart voor zeven beneden gaan eten in de hostel, voor zeven euro, All you can eat. Heel soorten pasta's, rijst, en vele verse groenten voor een salade samen te stellen. En dat lekker buiten, daarbij een glas bier. Ik smaakte super.
Morgen eet ik weer hier.

Tegen negen uur maar eens begonnen aan de blog.
Want ook op een korte etappe willen mijn volgers weten hoe het mij vergaat.
Na mijn blog nog even wat internetten en dan lekker slapen.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"

  • 16 Augustus 2016 - 22:26

    Manita:

    he fred,, voor morgen een hele fijne dag gewenst, geniet van florence, en die zilveren plak heb je al dik verdient

  • 16 Augustus 2016 - 22:26

    Manita:

    he fred,, voor morgen een hele fijne dag gewenst, geniet van florence, en die zilveren plak heb je al dik verdient

  • 16 Augustus 2016 - 22:36

    Roy:

    Super Fred, aangekomen in Florence, alweer een mijlpaal bereikt! !
    Haartjes geknipt , dus klaar voor de paus.

    Geniet van je rustdag en dan weer fris op weg naar Rome!

    Gr Roy

  • 16 Augustus 2016 - 22:45

    Camiel:

    Fred, geniet van je rustdag in Florence, een stad die volgens mij echt de moeite waard is.
    Je doet het echt fantastisch, respect hiervoor!!!
    Groet, Camiel (uiteraard mede namens Nicole, Joep en Pien)

  • 16 Augustus 2016 - 23:02

    Thei:

    Hoi Fred,

    Iedere avond je verhalen lezen, in een woord " geweldig", wat een avontuur.

    Nog heel veel veilige wandel kilometers tot aan Rome en blijf schrijven we volgen jou op afstand.

    heel veel plezier.

    groetjes, Thei oet Wessem

  • 16 Augustus 2016 - 23:24

    Joost:

    Hey Skip,

    Ik lees elke avond je blog en elke keer staat er, eerst mijn voetjes verzorgen. Nu weet ik niet wat een Kangoeroe onder voetjes verstaat, maar die van jou zullen toch wel echte grote wappers zijn.

    Maar hier mijn vraag die mij al enkele weken bezig houdt, hoe verzorgt men de voetjes tijdens zo'n lange reis? Misschien is dit een onnozele vraag voor jou maar deze houdt me wel bezig.

    Gefeliciteerd met je zilveren plak, ik weet zeker dat goud er aan staat te komen, alleen moeten wij het daarna zonder je blog doen.

    Succes en drink morgen een pilsje extra op je rustdag, men zal je niet naar huis sturen daarvoor.

    Groet Joost

  • 17 Augustus 2016 - 09:43

    Gerrie:

    Tjonge Fredje, wat ben je toch alweer een stuk gevorderd.. Ben eindelijk weer een beetje bij met je bloggen
    Ik wens je heel veel plezier in het mooie Fllorence.

  • 17 Augustus 2016 - 14:11

    Mirjam:

    Super, hoor, Fred....al in Florence! ik vond het een hele mooie stad, zoveel te zien. Wel heel druk en inderdaad leger en bewaking. Zeker nodig, maar confronterend.
    Geniet er van je rustdag en je heerlijke buffet. En succes weer verder met je tocht!

    groejtes, Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 129060

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: