Nauders naar St. Valentin auf der Haide (I) (19km) - Reisverslag uit Graun im Vinschgau, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Nauders naar St. Valentin auf der Haide (I) (19km) - Reisverslag uit Graun im Vinschgau, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Nauders naar St. Valentin auf der Haide (I) (19km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

21 Juli 2016 | Italië, Graun im Vinschgau

Vannacht goed geslapen. Om zes uur loopt de wekker af.
Eerst eens naar buiten gekeken, hoe het er uitziet. Want de voorspelling zijn niet al te best. In de ochtend regen voor Nauders en in de middag, storm en onweer rondom de Reschen See.
Ook even de tv aangezet voor de laatste weersvoorspellingen.
Natuurlijk moeten ook mijn voetjes weer goed verzorgt worden, tevens water bijvullen en de rugzak weer inpakken. Voor de zekerheid het regenpak boven opgelegd, voor het geval dat.
Het wordt tijd voor het ontbijt, ik heb alvast betaalt en een stempel gekregen voor mijn pelgrimspaspoort.
Het ontbijt ziet er goed verzorgd uit. Ook vandaag neem ik weer hetzelfde alles alle andere malen. Een broodje voor onderweg met kaas/salami en voor nu ook een broodje met kaas/salami en een met jam. Daarbij om wakker te worden, een koffie en een juice.
Ook neem ik ook een joghurt met verse ananas, appel en banaan.
Het smaakte erg goed.
Nog even de tandenpoetsen en dan kan ik vertrekken. Als ik wil vertrekken begint het met regenen. Snel doe ik mijn regenpak aan. Want ik ga als eerst nu de Reschenpass over.
En dan verlaat ik ook Oostenrijk en kom ik mijn laatste land Italië aan. Ook is deze dag speciaal, omdat mijn moeder vandaag 78 zou zijn geworden. Ik hoop dat zij samen met pap en al haar broers en zusters een fijne dag hebben hierboven, en mij op het zware traject door Italië bij staan.

Tegen half negen begin ik met lopen, mijn wandelmaatje de gps is er ook klaar voor, het wordt geen moeilijk dag wat betreft de route, grotendeels verloopt de route over hetzelfde pad als de fietsers.
Het eerst waar ik langskom is Schloss Naudersberg, aan het uiteinde van Nauders. Nu gaat de route langzaam omhoog naar de Reschenpass. Tot aan de grens zijn het nog 5km.
Het gaat erg lekker, wat opvalt er zijn veel fietsers onderweg. Terwijl ik als wandelaar weer eens de enige ben, maar ja....
Nog 2,5 km extra klimmen en dan kom ik bij het begin van de Reschen See. Het is dan ongeveer 9.50 uur. Natuurlijk moeten er wat foto's van de See gemaakt worden.
Ik heb er nu acht kilometer opzitten, en ik loop nog even door, want het begint wat te betrekken. Het is nog iets meer dan drie kilometer naar Graun. Het dorpje is bekende omdat daar in de Reschen See de oude kerktoren in het water staat. De uit 1355 stammende kerk, beleef bespaard toen in 1950 het gehele gebied onderwater werd gezet, voor het winnen van stroom.
Het is elf uur , een mooie tijd voor mijn eerste bestelling op Italiaanse bodem, ik neem een cappuccino en een stukje erdbeeren torten. Maar Italiaans spreken de mensen hier niet echt, ze voelen zich meer Tiroler dan Italiaan. Alles staat ook in twee talen geschreven.
Ik neem een ruime pauze, want het zijn nu nog 8km tot in St. Valentin. De Ortler ( de hoogste berg van Süd Tirol) verdwijnt even helemaal in de nevel, een teken dat het in het zuiden even heftig regent. Als de berg weer te voorschijnt komt en het zonnetje begint te schijnen, is het voor mij ook een teken om weer verder te gaan. Het loopt nu weer over asfalt en schotterweg langs de Reschen See. Het loopt wel lekker, een windje en zo rond de 22-24 graden, en half bewolkt.
Tegen kwart over één kom ik aan bij de stuwdam, het einde van de Reschen See, het is nu niet meer ver tot mijn slaapplaats in St. Valentin. Nog even een laatste foto maken van de Reschen See en dan gaat het bergafwaarts naar St. Valentin. In het dorp maak ik meteen maar een ommetje. Het is nu nog droog. Ik tref daar nog een Nederlands stel die hier op een camping verblijven. Zij hadden net de See helemaal rond gefietst. We kletsen wat, en zij zijn verbaasd over mijn voettocht naar Rome. We drinken op het terras nog even een biertje samen. Hierna bezoek ik nog even de kerk, en loop ik verder door het dorp, en kom ik ook bij het begin van de Haider See. Deze See is een stuk kleiner, morgen loop ik ook hier stuk langs.
Tegen twee uur meld ik me op mijn slaapplaats, de kamer is groot en ziet er normaal uit. Even het steunpunt Brunssum gebeld. Ze zijn trots dat al in Italië ben aangekomen. Alleen even tot het midden van Italië lopen en dan ben je ook zo in Rome. Helaas ik ben nog niet op de helft van mijn tocht.
Tijd om op te frissen, eerst een lekkere warme douche, en dan even ondere wat koelere douche. Dit is goed van de spieren.
Na de opfrisbeurt, ook mijn eerste slaapplaats geregeld, in mijn beste Italiaans. De man aan de andere kant begreep wat ik wilde. En dat is toch het belangrijkste.
Nu lekker relax op bed liggen, en naar de Tour kijken, soms eens even ingedommeld. En dat doet weer goed.
Ook al begonnen aan de blog.

Tegen half zeven ben ik beneden in het restaurant gaan eten, en wat neem je als dit je eerste slaapplaats is in Italië...een pizza.
Ik neem een Ortlerpizza, salade en een Weisse bier. Het smaakte er goed. Nog een cappuccino als toetje.
Op mijn kamer dan nog even de blog afgeschreven en wat muziek geluisterd en dan.....

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"



  • 21 Juli 2016 - 21:00

    Josien:

    Zo weer op weg nu zit je in italie. Dus de laaste snitsel dus dat wordt overschakelen naar pasta en pizzaben nu benieuwd naar je verhalen over italie. En toch is je moeder er niet meer ze kijkt vanaf boven mee, en je vader ook. Ze zullen wel zeggen waar is die jonge van ons mee bezig. Hahaha. Maar ja het laaste land is er dat is een feit. Hooplijk weer zo'n mooie en boeiende tovht.

    Gr josien

  • 21 Juli 2016 - 23:21

    Roy:

    Hey Fred, ook al ben je nog niet op de helft qua km's, je bent toch maar alweer in het land van je eindbestemming aangekomen. Super knap

  • 21 Juli 2016 - 23:23

    Roy:

    Mooie foto's ook. Was al even bang dat het dorp waar je doorheen moest, onderwater was gelopen

  • 22 Juli 2016 - 10:25

    Patrick Ten Have:

    Hallo Fred,

    JAJA nu ben je zoals je zegt in het laatste land, het land van de Paus.
    Aangezien je bij hem op de koffie gaat, toch even melden dat Vaticaanstad de kleinste onafhankelijke staat ter wereld is. Tis maar dat je het weet als je met de Paus in gesprek bent.

    Maar inderdaad Rome je einddoel ligt in Italie, en daar ben je nu.....Hartstikke goed man.
    Ben benieuwd of de gastvrijheid op je route daar net zo groot is als in de voorgaande landen.

    Hoe zuidelijker je komt hoe beter het weer ook gaat worden hoop ik.

    Succes de komende dagen, ik blijf je (op gepaste afstand !!!) volgen.

    Wees Gegroet,
    Patrick

  • 22 Juli 2016 - 12:49

    Petra Jacobsen:


    Ciao Fredje,

    benvenuto a Italia !!

    Buon viaggio continua !!

  • 22 Juli 2016 - 13:50

    Rimca:

    Ha die Fred,

    En toen zat je al in Italië. Je eindbestemming qua land, maar nog heel wat km's voor de boeg.

    Super dat je in Fiss in de watten bent gelegd, dat heb je zeker verdiend en daar kun je weer even op teren. Hopen dat de Italianen ook vriendelijk zijn voor pelgrims. Ben benieuwd wat je menu gaat worden, oké de pasta en pizza ligt voor de hand. Maar het ontbijt met die heerlijke Duitse en Oostenrijkse harde broodjes...ik weet niet of ze dat in Italië ook serveren. We lezen het wel...

    Bijf genieten!

    Groetjes, Rimca

  • 23 Juli 2016 - 10:36

    Mirjam:

    Super dat je nu in Italië bent aangekomen! Al ben je nog niet bij de paus, je hebt al heel wat doelen bereikt. Succes weer verder met je tocht,
    Groetjes Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 129193

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: