Lermoos naar Nassereith (25km). - Reisverslag uit Nassereith, Oostenrijk van Skippy - WaarBenJij.nu Lermoos naar Nassereith (25km). - Reisverslag uit Nassereith, Oostenrijk van Skippy - WaarBenJij.nu

Lermoos naar Nassereith (25km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

15 Juli 2016 | Oostenrijk, Nassereith

Vannacht weer goed geslapen, en dat is altijd wel weer fijn. Zeker in tegenstelling met de grotere slaapzalen op de Camino in Frankrijk en Spanje.
Om zes uur loopt de wekker af. Als eerste de televisie aangezet voor de meest actuele weersverwachting te zien.
Want vandaag staat een heuse bergetappe op het programma, want ik moet vandaag over de Fernpass heen, in mijn ogen een col van de eerste catogorie. Ik hoop wel dat er niet zoveel fans van mij langs de route staan, en ik daardoor er niet meer doorheen kan.
Maar eerst mijn voetjes goed verzorgen, ook genoeg water moet mee op de bergetappe. En dan tot slot de rugzak inpakken. Nog even de etappe van vandaag bekijken in het routeboekje.
Dan wordt het tijd voor het ontbijt. Bij het ontbijt ben ik zoals gebruikelijk weer de eerste, het ziet er weer goed verzorgd uit.
Zoals jullie inmiddels al weten, neem ik ook vandaag drie broodjes. Een met kaas/salami voor onderweg, en een voor nu.
En een broodje met jam. Ook neem ik een kom met kwarkjoghurt en daarin doe ik lekkere verse frambozen, aardbeien, rode en blauwe bessen. Natuurlijk heb ik graag ook koffie en een glas juice erbij. Het smaakt weer erg lekker.
Inmiddels regent het buiten weer eens, op mijn buienradar zie ik dat het een bui is van korte duur, dus stel ik mijn vertrek Nog even uit. Ik neem nog een extra kop koffie.
Natuurlijk nog even betalen, een stempel, en nog de tandenpoetsen.

Tegen even na half negen vertrek ik opweg naar Nassereith.
Ik heb voor de zekerheid toch mijn regenpak aangedaan.
Het is nog behoorlijk fris, en dat is ook te zien op de bergtoppen, waar ook vannacht weer nieuwe sneeuw is gevallen.
De eerste drie kilometer zijn nog vlak, door de velden naar Biberwier, een klein dorpje.
Het begint weer wat te regenen, gelukkig niet hard, meer zo'n motregen. Vanaf nu gaat het beginnen met de klim naar de top. Voor de wandelaars en fietsers die door het bos gaan ligt de top op 1390m.
Nadat ik Biberwier uit ben begint ook meteen de klim, eerst langs de weg. Waarna naar 500m. de route de weg verlaat en het bos in gaat. Dit is eerst over zachte bospaden gevolgd door een schotterweg ( kiezelpad, met allerlei grote kiezelstenen en keien)
Als eerst kom ik langs de Weissensee.
De eerste fietsers halen me hier nog in, want de stijging is nog niet echt stijl.
Maar nande Weissensee gaat het beginnen, de schotterweg wordt grover en het stijgingspercentage gaat omhoog.
Een groepje fietsers probeert me in de klim nog in te halen, maar halverwege gaat bij hun het "licht" uit.
En ik loop lekker in één tempo omhoog, het gaat goed en ik haal de fietsers weer bij.
Ze vragen waar ik de kracht vandaan haal, ik zeg gewoon al meer dan 1000km in mijn benen, en dan is zo'n gelijkmatige klim lekker om te lopen. Als het weer even omlaag gaat halen ze mij weer in, en zo gaat het een hele tijd.
Het is wel zo gezellig samen naar de top.
Ik mag niet klagen vandaag, het weer is goed voor te lopen, en deze col kan ik makkelijk aan.
Tegen 12.00uur kom ik aan op de Fernpass, het is druk op de weg, zijn dit allemaal volgauto's ?.
Als ik op mijn gps kijk klopt het kilometer aantal niet met want staat beschreven in boekje. Als ik informeer blijkt dat er een nieuwe route is gemaakt voor fietsers en wandelaars in het laatste gedeelte van de klim en in het eerste deel van de afdaling.
Ik moet zeggen, tot nu toe bevalt me de route wel, ik geniet ervan. Misschien ook wel trots omdat ik hier al vaak ben geweest op de Fernpass met auto, en nu gewoon simpel te voet.
Nog een stukje afdalen en dan bij Schloss Fernsteinser even wat
eten, een tomatencreme suppe en daarbij een grote cola. Het smaakt goed.

Nu gaat het verder, de afdaling naar mijn slaapplaats in Nassereith. Het is ook weer een mooie route ver weg van de weg, door het bos. Het zijn nog 7km tot in het dorp.
Tegen 15.00uur ben bij de kerk van Nassereith, de kerk is open dus even een kijkje nemen. Het is mooie kerk, maar erg donker.
Even verderop ligt dan mijn slaapadres. Ik word hartelijk ontvangen door de gastvrouw.
De kamer is erg mooi, met een bank om lekker te relaxen.
Eerst even douchen, want na het douchen voel ik mijn weer meestal helemaal fit. Gelukkig herstel ik altijd vrij snel.
Dan even Monique bellen, en natuurlijk ook het steunpunt in Brunssum.
Hierna is het tijd om lekker te relaxen op de bank, en kijken naar de tijdrit in de Tour, waar onze Tom het weer zeer goed doet.
Hij wint de tijdrit met overwicht.
Ook alvast begonnen aan de blog.

Tegen half zeven gaan eten, ditmaal een Tiroler gerecht Käsegröstl met zwiebel en een salade en een Weisse Bier.
Het smaakt erg lekker.
Na het eten krijg ik bij thuiskomst de vraag van de gastvrouw of ik zin heb in een kop koffie. Natuurlijk lust ik wel een kop koffie.
Gezellig kletsen we samen wat over mijn tocht naar Santiago en nu naar Rome. Zij vindt het zeer bijzonder.
Dan nog even mijn blog afschrijven, en dan.........

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"

  • 15 Juli 2016 - 18:59

    Twan Van Appeven:

    Hallo. Ik lees dat je ook naar Fiss wilt lopen. Ondat ik hier bekend ben weet ik dat dit nou niet direct op de route ligt. Het is namelijk 800 meter hoger en ligt aan een doodlopend stuk. Is wel een mooie authentieke plaats.

    Nog veel wandelplezier en blijf vooral schrijven.

    Groet Twan.

  • 15 Juli 2016 - 22:22

    Josien:

    Nou ff de laaste verhalen gelezen. Was ff druk met mijn sollicitatie en ben jouw fred ff vergeten. (Vergeef me

  • 15 Juli 2016 - 22:26

    Josien:

    He hij heeft mijn stuk maar half verzonden.
    Dan nog maar eens. Wat een mooie tocht en wat een ervaring.
    Je bent geloof ik al over de helft hoop dat je de andere helft net zo goed en mooi worden. En het eten is iedere dag heerlijk ze te lezen.
    Ga zo door.

    Gr Josien


  • 16 Juli 2016 - 07:10

    Gwen:

    Huh, haal jij fietsers in???? Ben jij zo goed of zij zo slecht haha. Maar dat moet je toch wel vleugels geven op zo'n berg. Geniet van alles wat op je pad komt

  • 16 Juli 2016 - 10:33

    Mirjam:

    Mooi, je verslag over je bergetappe; knap hoor! Ik blijf bewondering voor je houden. Maar kan me ook heel goed voorstellen hoe je geniet van alle mooie uitzichten. En gezellig dat je toch op je slaapplaatsen genoeg aanspraak hebt met de gastheer/gastvrouw. Het zal voor jou toch niet altijd gemakkelijk zijn, zo uren achter elkaar niets vertellen ; ).......wij zijn op het lab nl wel anders van je gewend. (grapje hoor)
    succes weer verder!

    groetjes, Mirjam

  • 16 Juli 2016 - 21:06

    Monique W.:

    Ha die Fred,

    Je gaat keigoed!
    Als je bij de bergetappe al de fietsers gaat inhalen, kun je misschien straks de autosnelweg op!
    Keep calm en keep on going.
    Und......Waldmansheil!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 128775

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: