Schönwies naar Fiss (31km) - Reisverslag uit Fiss, Oostenrijk van Skippy - WaarBenJij.nu Schönwies naar Fiss (31km) - Reisverslag uit Fiss, Oostenrijk van Skippy - WaarBenJij.nu

Schönwies naar Fiss (31km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

17 Juli 2016 | Oostenrijk, Fiss

Vannacht goed geslapen, wel nog even gedacht aan de woorden van Monique en tante Minie. morgenavond heb je het eerste grote doel bereikt, jouw dorpje Fiss.
Natuurlijk loopt om zes uur weer de werk af, voeten verzorgen, genoeg water meenemen, en de rugzak inpakken.
Tegen zeven uur krijg ik weer trek in een ontbijtje, het is een normaal ontbijt.
Ik neem zoals gewoonlijk drie broodjes, een met kaas/salami voor onderweg, een voor nu en nog een met abrikozenjam.
Ook ligt er nog een suikerbroodje, dit neem ik ook mee. Want het wordt een pittige dag, het wordt benauwd en ik wil natuurlijk zo snel mogelijk in Fiss zijn.
Nog even betalen, een stempel, en dan op weg naar.....Fiss.

Het is acht uur als ik mijn wandelmaatje wakker maak, hij kent de weg, dus ik vertrouw weer op hem. Natuurlijk de weg naar Fiss ken ik ook, maar niet het eerste deel door het bos naar Landeck.
Meteen als ik het dorp heb verlaten, begint de klim naar Kronburg.
Het is een klim van ruim 4km. Gevolgd door een kleine afdaling en dan nog eens een kilometer klimmen. Het is wel een mooie klim, geleidelijk, en zonder echte super stijgingen erin.
Als eerst kom ik dan langs de Wallfahrtskirche van Kronburg.
Even een bezoekje aangebracht. Hier tref ik vrouw ook met een rugzak, zij is ook op een pelgrimstocht, namelijk naar Einsiedeln in Zwitserland, over de St. Jakobsweg. Even lopen we tien minuten samen verder en dan gaat zij rechts verder en ik moet naar links verder over de Via Claudia Augusta.
Na ongeveer 10km kom ik langs twee kleine meertjes (de Tramser Weiher). Ik besluit even een korte stop te maken, rugzak afzetten en wat drinken. Er komen heel wat mountainbikers voorbij, want in Imst is vandaag de "Via Alpine" gestart. Een tocht van zes dagen naar het Gardameer.
Ik ga ook maar weer eens verder, ik loop niet geheel naar beneden naar Landeck, maar ik neem een andere weg om op de route te komen die vanuit Landeck komt, zo hoef ik die klim niet in zijn geheel te maken.
Want de klim naar Fliesser Platte is een echte stevige klim, geen rust moment, en behoorlijk steil over ruim drie kilometer.
De mountainbikers moesten heel vaak de fiets duwen cq dragen, en dus ging ik nu ook weer enkele voorbij.
Maa als je boven bent, is het nog niet gedaan, want tot in het dorpje Fliess zijn het nog vijf kilometer op en neer door bos en velden. En de zon brandt al behoorlijk. Ik maak nog een pauze, even wat extra water drinken, en het broodje op te eten. Dan kan ik straks op een terrasje in Fliess alleen wat te drinken bestellen.
Als ik in Fliess binnen loop, hoor ik de muziek al, er is dorffest, omdat de voetbalclub iets te vieren heeft.
Natuurlijk blijf ik hier plakken, het is weer eens ouderwets gezellig. Tiroler muziek, met bier en eten.
Ik neem een Almdudler en een broodje met bratwurst, want het is toch nog een stuk naar Fiss.
Het smaakt goed, na een half uur pak ik de rugzak weer op me, en vervolg mijn weg, eerst gaat het naar beneden, naar de drukke bundesstrasse. Deze zeer overzichtig oversteken, en dan de weg vervolgen langs de Inn tot aan Ried.
Het zijn nog acht kilometer naar Ried, geen klimmetjes meer, maar wel nog steeds benauwd weer. Halverwege nog even een pauze ingelast van ongeveer een tien minuten, en dan door tot Ried.
Tegen 15.15 uur kom ik aan in Ried, hier heb ik dan gebeld, naar Wolfi en Annelies, dat ik onder in Ried sta. Zij komen na ongeveer een kwartier mij oppikken. Zij zijn heel trots op mij, en geleverde prestatie. Ik zeg meteen tegen Wolfi dat hij bij Fisser Höfe moet stoppen, want de laatste 1,5km wil te voet lopen tot aan mijn slaapadres.
Als ik bij hun aankom, hangt er een groot spandoek op.
"Wir grüsse unser Lieber Fred". Sittard -Fiss-ROM, 2346 km.

Natuurlijk komen alle buren en bekende mij feliciteren, er wordt sekt gedronken, en natuurlijk wil een ieder weten hoe het is gegaan. Het constant hoor ik, Wir sind stolz auf Dir.
Ik krijg er gewoon kippenvel van, pure emotie.
Natuurlijk wordt er ook een biertje gedronken, dan krijg ik te horen dat ik vanavond niet hoef te gaan eten in een restaurant, want we gaan bbq.
Nog even wel douchen, en de was in de mand doen, want deze wordt vandaag nog gewassen. Heerlijk om straks weer met schone kleren te kunnen vertrekken. Maar eerst gezellig bbq.
Het is erg gezellig, de buren, vrienden zijn er, echt super gezellig. Met lekker vlees, brood, salade, en bier. Er wordt volop gelachen, niet alleen ik heb een fijne avond, maar een ieder. Ik voel me gewoon thuis hier, en zo wordt ik ook behandeld. Heerlijk en het bleef nog lang gezellig op het terras.
Morgen lekker uitslapen, en wat regelen en natuurlijk relaxen

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"

  • 18 Juli 2016 - 18:31

    Maddy Cobben:

    Wat leuk, zo'n speciaal ontvangst. Geniet van je vrienden en van het feit dat je goed op weg bent !

  • 18 Juli 2016 - 19:12

    Joop Ten Kate:

    Hoi Fred klinkt goed daar kn Oostenrijk. Geniet van je rustdag, dik verdiend!
    Inmiddels zijn wij ook onderweg en zitten in duitstAlig België naar holtzbacker bubenmuziek te luisteren in restaurant.
    Goede tocht verder en tot in florence

  • 18 Juli 2016 - 19:33

    Manita:

    he fred ,top van je dat je dit al zover gehaald hebt.
    geniet van het samenzijn en van je rustdag
    dubbel en dik verdient

  • 18 Juli 2016 - 21:07

    Roy :

    Proficiat Fred met het behalen van je tussenstop in Fiss! !

  • 18 Juli 2016 - 21:09

    Roy:

    (helaas werd mn vorige bericht niet volledig geplaatst)

    Wat een leuk ontvangst. Geniet ervan en je kunt met nieuwe energie je tocht vervolgen.

    Grüß Gott, Roy

  • 18 Juli 2016 - 22:58

    Josien:

    Wat een mooie ontvangs geniet ervan. Het mooi fiss.

    Gr josien

  • 18 Juli 2016 - 23:27

    Rimca:

    Ha die Fred!

    Wat een feestelijke ontvangst, super! Geniet van je rustdag, lekker uitslapen na een gezellige avond.

    Groetjes, Rimca

  • 19 Juli 2016 - 07:14

    Sandra:

    Wat een super ontvangst Fred. Geniet van je rustdag. Je doet het geweldig.

    groetjes Sandra

  • 19 Juli 2016 - 09:54

    Mirjam:

    Wat een mooi ontvangst, Fred, het is je gegund! Geniet daar van je rustdag en zoveel vriendelijke mensen om je heen.

    groetjes, Mirjam

  • 19 Juli 2016 - 11:30

    Petra Jacobsen:

    Wat zul jij een lading nieuwe energie hebben opgedaan...super...nu kun je vol goede moed je reis richting Rome voortzetten.
    Toi toi toi

  • 19 Juli 2016 - 11:47

    Sonja J:

    Ha Fredje,
    Wat een mooie ontvangst....super!
    Geniet van dit alles en dat geeft je nog meer energie voor je verdere tocht

    groetjes sonja

  • 19 Juli 2016 - 19:22

    Iné:

    He Fred na alle regen nu de zon letterlijk en figuurlijk.
    Super leuk voor je.
    Op naar de volgende grens.
    Groet van Iné

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 129152

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: