Florence rustdag (0km). - Reisverslag uit Firenze, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Florence rustdag (0km). - Reisverslag uit Firenze, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Florence rustdag (0km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

17 Augustus 2016 | Italië, Firenze

Vannacht heerlijk geslapen, ik was ook wat later gaan slapen, nog verschillende dingen geregeld.
En wat langer muziek geluisterd.
Tegen zes uur loopt de wekker weer af. Mar toch nog half uur blijven liggen. Daarna eens niet mijn voetjes verzorgd. Maar de krant op de Ipad gelezen. Wat betreft de voeten deze worden elke ochtend ingesmeerd met Gehwohl , een crème voor blaren en eelt te verkomen of te verzachten. Daarna op de probleem plekken een pleister plakken.
Vandaag ook geen rugzak hoeven in te pakken. Dus maar weer een gedelelte van mijn kleren op de hand gewassen, zoals de broek waarin ik loop, nog een paar sokken en een shirt. Nu kan dit de gehele dag en nacht drogen op de kamer.

Dan lekker beneden in de hostel ontbijten, en naar de supermarkt gegaan voor wat eten en te drinken te kopen. Want het wordt vandaag van wachten...wachten..wachten ...en nog eens wachten.
Om even na negen uur was ik al bij de Kathedraal.
Meteen aangesloten voor de rij van de Kathedraal, deze was toen ongeveer een driekwartier wachten, terwijl de kathedraal pas om tien uur open gaat . Voor de koepel staat ook al een lange rij.
Om kwart over tien loop ik de kathedraal binnen. Het is een mooie kathedraal, maar ik heb vele mooiere gezien zoals in Burgos, Leon en Santiago in Spanje, maar ook kerken onderweg waren mooier.
Wat wel mooi is, is de kelder waar opgravingen zijn blootgelegd. Zodat een ieder er van kan genieten.
En in Florence vond ik de San Croce basilica ook mooier.
Dan meteen aansluiten voor de rij van de koepel.
Twee en half uur wachten. Je kunt voor dure prijzen de rij omzeilen, en hier moet je nog half uur wachten. Het systeem werkt helemaal niet, en de rij gaat ook helemaal vooruit .De Italianen zijn niet de snelste.
Op een gegeven moment aan mensen gevraagd om mijn plaats vrij te houden, alvast het Baptisterium bezocht . Hier was geen wachtrij. Dit was wel mooi.
Voor de toren stond ook al een rij van meer dan een uur. Dan maar wachten voor de koepel en dat was het dan. In Rome ga ik kijken voor een kaart waarmee meerdere dingen kan bekijken en niet in de rij hoef te staan. Als iemand weet of dit mogelijk is hoor of lees ik dit graag.
Inmiddels maar ook aan de blog begonnen. Dan doe ik nog iets nuttigs.
Ik moet zeggen het was wel nog gezellig in de rij, we hielpen elkaar als de ene even wat anders wilde doe, een hapje te eten halen of iets in die trant.
Zo heb ik nog wat foto's gemaakt van de buitenkant, en te vergeefs gezocht voor een stempel in mijn pelgrimspaspoort. Dit hadden zennog nooit gezien, zelfs niet op het grote VVV kantoor.
Uit eindelijk mogen wij , het groepje waarmee ik in de rij stond om even na tweeën naar boven klimmen, het zijn 463 treden tot bovenin.
Het is niet echt gemaakt voor grote mensen, tenminste niet het laatste gedeelte. Iets over de helft loop je aan de binnenkant van de koepel, helaas door het plexiglas is het slecht foto's van de kathedraal. Wel kun je mooie foto's maken van de beschilderingen van de koepel. Dan is het nog even verder omhoog, totdat je boven staat, in de vrije lucht. Het uitzicht was geweldig, en zeker dat windje. Fiesole zien liggen tegen de bergop, en andere plekken van Florence. Na een kwartiertje, gaat het weer 463 trappen naar beneden. Dit was uiteindelijk wel het hoogtepunt van de dag, zowel letterlijk als figuurlijk.
Ook nog een bezoek gebracht aan het museum, dit was ook zeker de moeite waard, schitterende beelden staan er..Nu even een buskaartjes scoren, geen zin om terug te lopen, te ver. Ook me zelf getrakteerd op een ijsje.
Even later zie ik mijn bus komen (lijn10).
Na ongeveer tien minuten sta ik weer voor de hostel, eerst even naar de supermarkt gegaan, een brood gehaald, en een fles water voor in de camelbag te doen.
Ook even de data van mijn gps vriendje geback-Upt

Dat wordt het eerst tijd om een douche te nemen, even dat luie zweten afspoelen, van al dat wachten. Ook even gekeken naar de was, deze is inmiddels droog, fijn. Dan kan ik deze morgen weer fris aantrekken op mijn eerste dag op de Franciscaanse voetreis. Natuurlijk ook met het steunpunt in Brunssum gebeld, ze waren al op de hoogte van mijn inspanning in de rij. Er waren maar tien wachtende voor nu......of waren het toch een paar meer. Ik ben blij dat ik morgen weer kan gaan lopen, de drukte heb ik wel weer even gehad.

Tegen zeven uur beneden gaan eten, het zag er weer goed uit, pasta, rijst en vele soorten groente voor een salade van te maken, als toetje stond er een grote kom met meloen blokken in .
Ik neem vandaag een mineraalwater met bubbels en ijs. Want het flesje is niet echt koud meer.
Het smaakte goed.

Op mijn kamer nog de blog afgeschreven, de route van morgen al eens doorgelezen, en wat gereorganiseerd wat betreft de spullen, met betrekking tot het inpakken van de rugzak. Ik neem vanaf morgen weer een extra paar schoenen, want op een paar haal ik het gewoon niet, vandaar.
Dan nog wat muziek luisteren, en op tijd slapen gaan, want ik wil op tijd de trein nemen naar San Ellero, zodat ik ook nog in de ochtend wat kilometers kan afleggen.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"

  • 17 Augustus 2016 - 17:43

    Jan Stevens:

    Hoi pelgrim Fred
    Een rustdag is leuk maar voor een pelgrim niet zo leuk, want die wilt alleen maar lopen, lopen en nog eens lopen.
    Voor je lijf is het natuurlijk wel een deugd even alles tot rust komen en dan met nieuwe energie er weer tegen aan.
    Langzaam aan begint je einddoel ROME al in zicht te komen en heb jij ook deze pelgrimstocht in de "pratsch" liggen
    Maar nu nog even volop genieten en morgen er weer fris tegenaan
    Blijf lopende en geniet met volle teugen
    Met pelgrimsgroeten
    Jan "vanoet ein werm Baek"

  • 18 Augustus 2016 - 00:14

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Florence al bereikt....jemig...dat gaat zó snel. Petje af hoor! Fijn even een rustdag om daarna uren in de rij te staan. Maar je hebt het wel gezien nu, dat is ook wel wat waard na al die km's. Morgen weer fris er tegen aan.

    Blijf genieten, groetjes, Rimca

  • 18 Augustus 2016 - 04:32

    Ellen En Yvo:

    hoi fred,

    wat een moiiue fotos, je boek wordt straks weer een prachtig exemplaar waar wij allen nog vaak even in zullen kijken als we op bezoek zijn.
    mocht je al ideeen hebben voor je volgende reis.....dan heb je er miscchien een loop-maatje bij........sinds flappie bij ons logeert kan niels al enkele stappen los lopen!!!

    geniet van de komende culturele dagen en vele fijne kilometers op weg naar rome!!!

    groetjes,
    yvo, ellen, niels en flappie

  • 19 Augustus 2016 - 12:49

    Josien:

    He fred

    Heerlijk zo'n lekker dag niets hoeft alles mag.
    Ik kan je niets vertellen over rome ben er nog nooit geweest. Maar ik weet zeker dat je weer leuke dingen tegen komt. Wat mooie foto's ook van de kathedraal.

    Gr Josien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 129056

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: