Dag 114, Rome (0km). - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Dag 114, Rome (0km). - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Dag 114, Rome (0km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

25 September 2016 | Italië, Rome

Vannacht goed geslapen, alleen wat kort, maar dat was mijn eigen schuld, eerst nog aan de blog begonnen, maar daar was ik op een gegeven moment te moe voor. En aan de andere kant, ben ik vanochtend vroeg opgestaan.
Het is 5.50 uur als de wekker gast, nog 10 minuten blijven en daarna nog natuurlijk, "nur zwei Minute" , maar daarna meteen onder de douche gesprongen, heerlijker frisse water, ik ben redelijk wakker nu al.
Dan maar meteen ook aan de blog begonnen.
Gelukkig gaat het typen vrij goed en staat alles onder zeven uur online.
Dan eerst mijn voeten controleren, want ik wil ook volgende week nog wat wandelen., dus even checken maar het ziet er goed uit.
Vandaag mag ik mijn ontbijt zelf klaar maken, omdat ik vroeg weg wil.
Dus na gisteren weet ik hoe alles werkt. Een cappuccino voor wakker te worden. Een tweetal toast sneetjes geroosterd en de rest neem ik beschuit. Natuurlijk met jam erop. Daarbij nog een juice en een bekertje aardbeien joghurt. Het smaakt weer goed.
Nog even tandenpoetsen en mijn tas pakken en ik ben er klaar voor.

Een korte wandeling naar het St. Pietersplein. De beveiliging is vandaag helemaal op top niveau. Een tweetal keren moet ik mijn tas laten controleren, maar dat is geen probleem.
Om even voor achtt heb ik mijn plek gevonden op de zevende rij.
Met schitterend uitzicht op het altaar, zonder dat er pers mensen voor staan. Om de tijd de doden maar de blog afgeschreven van gisteren. En vooral genoten van de gehele entourage. Als ik achterom kijk zie dat het plein al voor meer dan de helft bezet is.
Dus het heeft geloond om vroeg te komen.
Er wordt ook nog veel "geoefend" rondom het altaar. Vooral omdat er steeds nieuwe mensen bij de dienst helpen.
Ditmaal zijn er vele uit Zuidamerika die Paus Francesco bezoeken.
Tegen tien uur begint het echt rondom het altaar. De dienaars nemen plaats, echt wel een zeventig mannen, en ook de beveiliging neemt nu plaats. Veel in burgerkleding.
Om kwart over niet is de intocht van de bisschoppen en kardinalen gevolgd door Paus Francesco en zijn directe begeleiders.
Overal op het plein zwaaien mensen met vlaggen.

De eucharistieviering staat in het teken van de pelgrims.
Na uitgebreid welkomstwoord van Paus Francesco in het Italiaans gaat de viering beginnen.
Het eens zeer indrukwekkend en ik krijg er meermaals kippenvel van.
Zeker als een Duitse priester voor de Duitstalige en Nederlands sprekende mensen een gebed uit spreekt over de "weg" naar Rome.
Ik moet meteen denken aan mijn eigen belevenissen op de "weg".
Wat ik nog bijzonder vond , was de communie gang. Je zou denken, het is niet mogelijk om een ieder om het plein dit het wil, ter communie te laten gaan. Maar met hulp van alle dienaars en een strak plan lukt het in een klein half uurtje..
Daarna volgt de zegening en dan is de dienst afgelopen. Het is dan tegen half een. Op het altaar krijgen de dienaars, bisschoppen en kardinalen de kans om Paus Francesco te groeten.
Maar ook het publiek wat zeker nog van driekwart aanwezig istaat, blijft naar roepen Francesco, Francesco, Francesco....
Op een gegeven moment loopt hij zelfs het altaar af, dit stond duidelijk niet in het protocol, gezien de reactie van de beveiliging, en loopt naar de eerste rij toe. Hier zitten mindervalide mensen.
Hij gast zelfs op een verhoging staan van de pers om de gelovige toe te zwaaien. Hij is echt een gewone man, en ook al zeer geliefd bij de mensen.
Uiteindelijk neemt hij plaats op de papa Mobil en laat zich rond rijden over het plein. Het is dan al tegen kwart over een.
Op naar de uitgang kom ik nog een Nederlandse pastoor tegen en we raken in gesprek. We gaan even een kop koffie drinken in een klooster hier vlakbij waar hij verblijft. Hij is onder de indruk van mijn voettocht naar Rome. Hij gaat mijn beide blogs lezen.

Na deze mooie ontmoeting loop ik terug naar het plein, en steek in de kerk waar Paus Johannes Paulus II vaak kwam nog een aantal kaarsen om , voor mensen die mij zeer lief zijn en voor vrienden die gevraagd hadden om een kaars aan te steken. Natuurlijk ook voor een lieve vriendin van mij, die alle steun kan gebruiken..
Ook de laatste souvenirs gekocht en dan terug naar de B&B maar ik wat spullen achterlaat. Even opfrissen en bellen met mijn steunpunt in Brunssum. Zij wilde vooral weten hoe de dienst was....indrukwekkend en ik zal dit nooit meer vergeten.

Deze weekl zijn de Spaanse trappen weer opengegaan, en dus ga ik ook maar eens kijken. Want toen ik daar was, waren ze nog gesloten.
Het is er erg druk, maar vooral erg gezellig. Iedereen geniet van het zonnetje en dat doe ik ook. Even gewoon alles de revue laten passeren en genieten van de laatste uurtjes in Rome.
Vandaag wil ik weer in Trasevere gaan eten. Gewoon omdat het altijd gezellig is en daar een leuk restaurant ligt, waar je goed kunt eten.
Het is wel nog een half uur lopen, heerlijk even wandelen.
Het eten vandaag, spaghetti met funghi en spek gevolgd door een heerlijke salade. Als toetje een cappuccino.
En op de terug weg nog een ijs genomen.

Terug in de B&B mijn zus nog gebeld, Kiki en Sem hadden vandaag zeer goed gezwommen Sem eerste en tweede plaats, en Kiki in een hogere leeftijdsklasse derde. Super gedaan.
Natuurlijk alvast alles ingepakt, maar die routine heb ik wel na al die dagen lopen.
En even appen met mijn liefje.
Op tijd naar bed, want morgen loopt de wekker om vijg uur af.
Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"



  • 26 September 2016 - 10:26

    Patrick Ten Have:

    Hallo Fred,

    Zo te lezen heeft de afgelopen week is Rome je veel plezier gebracht, en meerdere malen kippenvel. Je hebt bereikt wat je wilde bereiken met je voettocht naar Rome, en de Paus meermalen gezien en zelfs ontmoet op audientie.
    De geschiedenis lessen over Rome en het Vaticaan waren heerlijke leesstof, zoals een voorganger al schreef wellicht de aanleiding om Rome ook eens te bezoeken.

    Het geeft ook wel een beetje gevoel van jaloezie, wie wil nou niet zo een mooie tocht maken, voor velen van ons blijft het een droom. Jij hebt deze droom van jou ten uitvoer gebracht....SUPER !!!!!!!!!

    Hopelijk zie en spreek ik je snel weer eens als je terug bent.

    Wees Gegroet,
    Patrick

  • 26 September 2016 - 10:39

    Jolanda Schonewille-scheren:

    Hoi Fred,

    Dank voor het delen van je ervaringen op je pelgrimstocht naar Rome en in Rome zelf.
    Wat een pracht van belevenissen.
    Langs deze weg wens ik je alvast een voorspoedige terugreis.

    Groet Jolanda

  • 26 September 2016 - 12:48

    Mirjam:

    Hai Fred,

    bedankt dat je alle dagen zo mooi geschreven hebt over je reis naar Rome en natuurlijk over Rome zelf. Ik heb alle verslagen met veel plezier gelezen en "meebeleefd".
    Je hebt een super prestatie geleverd!
    We zullen op het lab nog vaak van je verhalen kunnen genieten (hopelijk.....)
    Een goede terugreis gewenst. Ben benieuwd hoe je je voelt terug op je honk....zal zeker wennen zijn.
    Gelukkig hoef je nog even niet te gaan werken ; )

    geniet nog van alle dagen vrij,

    groetjes, Mirjam

  • 27 September 2016 - 13:39

    Gerrie:

    ook ik heb genoten van al je avonturen. Prachtig gewoon!
    Ik hoop dat deze tocht je alles heeft gebracht wat je ervan had verwacht en meer.......
    Geniet nog van je vakantie en hopelijk zien we je snel weer op het lab, zodat we weer life van je verhalen kunnen genieten.
    Veel liefs oet Aelse

  • 27 September 2016 - 21:05

    Josien:

    Hoi Fred


    Wat mooi om zo'n dienst mee te maken en ook dat de paus gewoon mens is.
    En de kaarsjes op steken heel lief van je. Kunnen wij alle gebruiken. Hoop dat er een voor mij bij was voor Jo die krijgt morgen weer een cardioverdie. Hoop dat het weer goed gaat. Dus kom je morgen in eenvan die mooie kerk denk ff aan hem. Verder geniet geniet weer van de mooie dagen.

    Gr Josien

  • 22 Januari 2017 - 18:07

    Titia Meuwese:

    Beste Fred, de volgende Nieuwsbrief voor de Pelgrimswegen naar Rome zal ik als redacteur coördineren.
    Ik wil eigenlijk wat vaker een stukje over onderkomens. Jouw blog heb ik erg leuk gevonden. Je hebt over een aantal onderkomens wel wat beschreven, er zijn er vast nog wel die je erg bij zijn gebleven.

    Zou je voor me een korte beschrijving kunnen maken van 1 of 2 bijzondere onderkomens? Bijzonder omdat ze: in een streek lagen waar verder niets te vinden was, of je er pas ter plekke op gewezen werd. En omdat je er een mooie ervaring had. Of omdat ze echt heel erg mooi liggen. (Liever geen dure plekken, al zijn die in mijn ervaring vaak ook niet de leukste ). Ongeveer 100 tot 200 woorden en graag een paar foto’s erbij.
    Als het je niet uitkomt om het te schrijven meldt dat dan gerust.

    Met vriendelijke groet,
    Titia Meuwese

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 741
Totaal aantal bezoekers 128798

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: