Dag 113, Rome - Castel San Gandolfo - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Dag 113, Rome - Castel San Gandolfo - Reisverslag uit Rome, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Dag 113, Rome - Castel San Gandolfo

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

24 September 2016 | Italië, Rome

Vannacht weer redelijk goed geslapen, wat was ik blijf dat die goede vriendin mij belde. Ze klonk meteen een stuk opgewekter, maar ze hebben nog een lange weg te gaan. Sterkte en ook vandaag steek ik weer kaarsjes aan voor haar en ook voor een collega die er om vroeg. Natuurlijk ook voor mijn ouders en de overledenen van de familie.
Als de wekker gaat om zes uur eerst snel even onder de douche springen om we op te frissen en wakker te worden, heerlijk.
Als eerst vanochtend de blog van gisteren van afschrijven. Tegen kwart over zeven staat die online.
Even mijn voeten controleren, zien er goed uit na zo'n tocht.
En even alles bij elkaar pakken voor mijn dagtocht naar San Gandolfo. Hier staat het buitenverblijf van de Paus.
Sinds Paus Francesco, het voor het zeggen heeft in het Vaticaan zijn de tuinen en het paleis één keer per week te bezichtigen. En die kans pak ik dan ook vandaag.
Eerst even ontbijten, Annette is ook vandaag weer erg vrolijk.
En net zoals de afgelopen dagen, eerst een cappuccino en een juice. Ze maakt ook vandaag weer geroosterd toastbrood voor me klaar. Nog even genieten van deze service, Misschien volgende week ook ? Of is het dan anders om ?
Eerst twee sneetjes met chocopasta, en de rest met abrikozen en aardbeien jam. Ondertussen heeft Annette ook al de tweede cappuccino voor me klaar gemaakt. Als toetje neem ik een met jam gevulde brioches, en een bekertje aardbeien joghurt. Nog een glaasje juice en ik ben klaar.
Nog even de tandenpoetsen, drinken uit de koelkast pakken en ik kan op mijn gemak vertrekken.

Onderweg nog even bij de supermarkt binnen gewipt voor twee panini's met salami. Deze zijnnook vandaag weer voor de lunch.
Eerst even de Baselica San Pietro binnen gelopen, voor de kaarsjes aan te steken.
Nog even rondgekeken en dan wordt het tijd om naar het treinstation San Pietro te gaan. Het Vaticaan heeft twee stations, , dit station dat openbaar is, en een bij de Vaticaanse tuinen, dit gebruikt de Paus wel eens voor een korte binnenlandse reis.
De trein is mooi op tijd, en wat meteen opvalt , het is een zeer mooie trein, geen graffiti of andere vernielingen. Deze wordt dan ook alleen ingezet voor de dienst op de zaterdag. Als de toeristen en pelgrims naar Castel San Gandolfo gaan.
Het is een treinreis van iets meer dan driekwartier. Eerst langs de buitenwijken van Rome, en langs een uit de Romeinse tijd stammende brug van enkele kilometers langs.
En dan gaat het bergopwaarts richting San Gandolfo. Een onbekend dorpje voor vele, totdat de huidige Paus zei dat ook het zomerverblijf toeganglijk moet zijn voor een ieder, en dat betekent gewoon elke zaterdag, mits de Paus er ook niet is.
Bij een groot meer, Lago Albano, stop de trein, en ben ik gearriveerd in San Gandolfo. Als eerst begin ik, zo staat in het programma met en bezoek aan het paleis. Hier hangen bijna alle portretten op van de Pausen.
Ook van de enige Nederlandse Paus Adrianus VI, van 1522-1523. hangt er mooi schilderij, ook staat er de stoel waarop de Paus tot 1967 op ging zitten om zo rondgedragen te worden. Natuurlijk is ber veel belangstelling voor het mooie portret van Paus Johannes Paulus II, de meest geliefde paus tot nu toe. Maar ook de huidige Paus Francesco is hard opweg naar deze status. Dit komt doordat beide een betrekkelijk eenvoud leven er op hielden cq houden.
Dit in tegenstelling tot Duitse Paus Ratzinger, hij was meer een geleerde,maar hij werd weer bekend doordat hij zich terugtrok en toen in maart 2013 Paus Francesco werd gekozen. Ik weet het nog goed doordat ik toen samen met een andere Nederlandse pelgrim, Marjolijn verbleven in het klooster in Dinant, toen we beide opweg waren naar Santiago de Compostella. Een broeder, had toen een zeer opmerkelijk opmerking. Dit kon nooit een goede Paus zijn omdat....hij niet uit Frankrijk of Italie kwam.
Zelf kwam de broeder uit Frankrijk.
Ook staat er een vijftal auto's, allemaal in zwart waarin de Paus in werd gereden, opweg naar een bezoek. Paus Johannes Paules II reed het liefst zelf. Ook staan er twee Papa mobielen.
Ook hangen er nog enkele kleren van de verschillende pausen, en zijn er nog heel wat cadeau's te zien, die de verschillende pausen geschonken hebben gekregen tijdens de diverse bezoeken.
Ook is er een bordes gemaakt waarvan de paus het Angelusgebed predikt als hij verblijft hierop op Castel San Gandolfo. Dit gebed wordt elke zondag uitgesproken door de Paus.
Afgelopen zondag was ik er live bij op het St.Pietersplein, echt een kippenvel moment en dat zal ik niet snel meer vergeten.

Na het bezoek aan het paleis is er eerst een pauze, en kan ik gerust het dorpje bekijken., zo is er juist een huwelijks mis geweest in de Chiesa di San Tommaso de Villanova.
Het valt mij op hier in Italie dat de bruidegom steeds in het zwart gekleed is en de bruiden natuurlijk in het wit. Ook worden er steeds veel foto's gemaakt op plekken met een religieuze achtergrond, zoals hier bij Castel San Gandolfo of op het St. Pietersplein. Natuurlijk zijn dat ook unieke locaties.
Het dorpje San Gandolfo is een klein dorpje, wat het moet hebben van de toeristen. Zeker op de zaterdagen en op de rest van de dagen van die mensen die hier verblijven voor de rust en het prachtige meer.
Ook heb ik mijn panini's met salami lekker opgegeten. Ik zal dit zeker gaan missen. De vrijheid en mijn eigen leven lijden, zonder al te veel moeten. Super gewoon. Volgende week wordt zeker ook zo'n week, omdat we beide ons hier het beste in thuis voelen, lekker wandelen en genieten.
Ook even nog een lekkere cappuccino gedronken op het terras.

Na de "middagpauze" gaat het verder en bezoek ik de tuinen van Castel San Gandolfo. Dit gebeurt in een electrisch "treintje".
Het zal een tocht worden van een vijf kwartier. En dat geeft meteen wel aan hoe groot dit Castel is, vooral de tuinen. De pausen verbleven dan ook vaak hier, om even bij te komen na een buitenlandse reis, of tot zichzelf te komen. Simpel gezegd om van de rust te genieten, en te wandelen door de tuinen precies wat ook een pelgrim graag doet, zeker ik.
De tuinen zijn erg mooi, vooral de liefde voor bijzondere bomen in groot. Zelfs worden er ook dieren, koeien en kippen, gehouden,.
Ook zijn er vele olijfbomen te vinden, ook voor de oliën Er in zelfs een kleine wijngaard voor de wijn die wordt gebruikt in de diensten.
Verder valt wel op dat alles straks is, duidelijke lijnen en dat elke Paus een tuin heeft die hij zelf mag ontwerpen. In het voorjaar moet het er geweldig uit zien. Vooral destijds de tuin van Paus Johannes Paulus II, want dan stonden in zijn tuin veelal bloembollen uit Nederland.
Ook zijn diverse kapelletjes waar een paus zich terug trok tijdens een wandeling om te bidden. Al met al een heel bijzondere tuin.
Oh ja er in ook een helikopter landingsplaats.

Na het bezoek aan de tuinen even een moment van rust, een cappuccino lust ik wel.
Als laatste een bezoek aan een wat kleinere expositie, waar een aantal privé dingen van de pausen zijn uitgestald. En dat zijn dan vooral cadeaus die men heeft mogen ontvangen van genodigden.Maar ook vele foto's van de pausen tijdens de vele reizen.
Al met al wat dit een super dag. Want je komt toch niet zomaar op een buitenverblijf van zo'n bijzondere persoon.

Om kwart over vijf de trein terug naar Rome, weer terug naar de "drukte".
Nog even wat souvenirs gekocht en dan vooral gebeld met mijn zus en mijn oom en tante, en......
Even lekker douchen en dan in de gezellige wijk Trastevere een hapje gaan eten. Wat is het hier altijd gezellig, en vooral lekker eten en drinken, zeker in de kleine restaurants in de steegjes.
Het eten smaakt super, een rode wijn, spaghetti met zeevruchten en als toetje een heerlijk coupe ijs, gevolgd door een cappuccino.
Hierna een rustig wandeling gemaakt langs de Tiber, genieten van de mooi verlichte bruggen.
Als ik op mijn kamer terug ben, even appen, maar ook al begonnen aan de blog. Ik zal deze niet geheel af krijgen, maar de rest doe ik dan wel morgen op het St. Pietersplein als ik zit te wachten totdat de eucharistie viering begint, waarin de Paus Francesco voor gaat.
Ik ga nu lekker slapen en dromen,

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"






  • 25 September 2016 - 12:00

    Josien:

    Hoi fred

    Ik hoop dat je een mooie dag heb geniet ervan. Waneer ga je terug naar huis. Dat zal dan wel ff tegen vallen na zo'n mooie tocht en belevenissen. Hoop dat je vandaag ook weer zo'n mooie dag voor je wordt.


    Gr Josien


  • 25 September 2016 - 14:14

    Monique W.:

    Bedankt Fred :)

    Waldmansheil, Fredel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 901
Totaal aantal bezoekers 128763

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: