Poggio Bustone naar Riete (19k). - Reisverslag uit Rieti, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Poggio Bustone naar Riete (19k). - Reisverslag uit Rieti, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Poggio Bustone naar Riete (19k).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

08 September 2016 | Italië, Rieti

Vannacht goed geslapen, weer even in het begin wakker gelegen, maar voor de rest goed geslapen. Tegen vier uur even wakker geweest vanwege koude voeten, ik lag namelijk in het verlengde van het raam en de wind was iets toegenomen en blies tegen mijn voeten aan. Even het laken goed gelegd en verder geslapen.
Tegen half zeven loopt de wekker af, nog 2 minuten blijven liggen.
En dan begint het ritueel weer van voren. Eerst mijn voetjes verzorgen, vervolgens zorgen dat de mix drankjes klaar zijn en er genoeg water in de camelbag zit. En dan moet alles ook nog in de rugzak zijn plaatsje vinden. Maar dat gaat nu wel automatisch.
Tegen even half acht lopen wel naar het restaurant waar het ontbijt is.
De rugzak nemen wel al mee.
Het ontbijt is goed verzorgd door Leonardo. Ik neem een cappuccino en juice. Er is ook weer panini brood en als beleg jam en boter. Oh ja er zijn ook nog brioches.
Dus volop keus, en ik ga voor een stevige bodem . Want dat heb ik elk dag wel nodig.
Nog even betalen en een stempel in mijn pelgrimspaspooort en ik ben bereid voor een nieuwe tocht.

Om kwart over mijn hart vriendje wakker gemaakt en hem gevraagd om ons ook vandaag weer bij te staan, en gelijktijdig de nieuwe route te onthouden
Eerst de weg vinden door de kleine steegje van Poggio Bustone. Maar dat toch nog redelijk snel, en dan gaat het verder over een mooi bospad. Het gaat en neer en loopt daardoor wel erg fijn. We hebben een rustig tempo vandaag. Gewoon lekker genieten van de omgeving.
Via het dorpje San Liberato komen tegen 10.15 uur in Cantelica aan. Even daarvoor liep ik over een pad, waar ik tegen mezelf zij " Het wordt hier hoogtijd voor een bosmaaier " en warempel na de eerst volgende bocht zijn ze volop aan het snoeien. Dat is toch fijn. Even nog een foto gemaakt van deze mannen .
In het dorpje trakteer ik een ieder op een cappuccino en een brioches na het goede nieuws, betreffende de eerst volgende vakantie.
Na de pauze gaat het verder. Via trappen en kleine steegjes bereiken we de top van het dorp. Hier staat een mooie kerk en je hebt een schitterend uitzicht over het dorp en de omgeving.

Nu gaat het verder via een dalende asfaltweg naar het einde van het dorp. Hier wacht ons een verrassing.
Een fotografe vraagt aan mij in het Italiaans of wij mee willen werken aan een fotoschooting. Ze is namelijk opzoek naar pelgrims.
Natuurlijk willen wel meewerken. Het is voor weekblad en voor de tv.
We moeten een paar maal komen aanlopen uit een straat die richting de kerk loopt. Voor de kerk een aantal foto's en een paar foto's als we staan te kletsen voor de kerk en bij een richtingaanwijzers worden verschillende foto's gemaakt.
Ook vraagt ze mij een paar vragen omdat ik al vanaf Nederland loop.
Het was zeer leuk om aan mee te werken. We worden nog uitgenodigd om een koffie te drinken in de bar. Hier noteert zij ook mijn gegevens.
Na een dik half uur vervolgen wij ons pad. Wolfgang zegt zelfs misschien hangen we volgende week wel in alle bushokjes van Rome.
Of misschien volgend jaar op deze route. We hebben er met plezier aan meegewerkt.

Nu gaan we op naar het Franciscaanse klooster bij Rieti. Ongeveer vijf kilometer lopen volgens de bordjes.
Het pad is een schotterpad dat eerst nog geleidelijk daalt en dan als We er bijna zijn, begint te stijgen.
Want ook het " Convento della Foresta " klooster ligt op een heuvel.
Eerst de kapel en alles bekeken en meteen ook hier de lunch genuttigd.
In de tuin staat een beeldengroep met daarin Franciscus in het midden. Hij zingt daar het Zonnenlied.
Na dit bezoek gaan we verder. Het zijn nog vier kilometer naar onze slaapplaats in Rieti. Het is een grotere plaats , maar desondanks komen er weinig toeristen naar Rieti.
De loopt omlaag over asfalt, echt een saai stuk , het meest opwindende was eigenlijk een ongeluk op een rotonde, alleen blikschade. Tegen kwart over drie bereiken we onze slaapplaats.
Een privéadres bij een ouder stel. Heel vriendelijk en op 150m. van het centrum.
Eerst mijn gebruikelijke belronde gedaan en dan nog mijn nichtje Ellen gebeld. Later op de dag natuurlijk ook gebeld met mijn.....
Als laatste ga ik douchen, een lekkere warme douche heerlijk en dan koud afspoelen. Meteen ook mijn ondergoed, sokken en shirt gewassen en buiten aan de lijn opgehangen.
Na dit alles weer aan de blog begonnen. Ik vind het fijn om te doen. Even mijn gedachten van me afschrijven.

Tegen zes uur gaan we eerst de stad bekijken en aansluitend wat eten.
Als eerste bezoeken we de kathedraal en aansluitend het geografische middelpunt van Italië. Dat zich bevindt op de Piazza Rufo.

Na wat rondlopen vinden we een leuk tentje aan het water waar we gaan eten. Ik heb al lang geen pizza .meer gegeten en ik neem dan een Calzone lira. Met daarbij een insalata mista en een biertje.
Het smaakt erg lekker.
Wel merk je dat het frisser wordt op het terras als er wat wind staat.
Tegen kwart over negen weer terug op de kamer, en meteen het laatste stuk van de blij geschreven.
Ook alvast de route voor morgen doorgenomen en gekeken naar het weer. Kans op onweer in de middag.
Maar eerst nog een appje sturen en dan lekker slapen en dromen.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"


  • 09 September 2016 - 14:18

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Je wordt nog een BNP...een Bekende Nederlandse Pelgrim! Als je weet wanneer het uitgezonden wordt op de tv, dan kun je jezelf misschien nog terugzien. En het tijdschrift sturen ze hopelijk op naar Nederland. Blijf genieten!

    Groetjes, Rimca

  • 09 September 2016 - 16:05

    Mirjam:

    Wat leuk, Fred, dat je nu ook nog op tv en in een blad komt! Werken wij hier straks met een echte
    BN-er.......als je nog terugkomt, dan......

    Heel veel succes met je laatste loodjes!

    groetjes, Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 128807

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: