Stia naar Badia Prataglia (22km). - Reisverslag uit Badia Prataglia, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu Stia naar Badia Prataglia (22km). - Reisverslag uit Badia Prataglia, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

Stia naar Badia Prataglia (22km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

20 Augustus 2016 | Italië, Badia Prataglia

Vannacht goed geslapen, alleen pas laat naar bed gegaan. De blog intikken op een smart phone is niet fijn, zeker als je ook al moe bent.
Om zes uur loopt die wekker weer af, ik had graag een half uurtje blijven liggen, maar het wordt vandaag een pittig dagje, dus graag ook vroeg vertrekken.
De gastheer werkte al mee door het ontbijt al om zeven uur te plannen. Dan kunnen wij tenminste de eerste stappen zetten rond acht uur.
Maar eerst natuurlijk de voeten verzorgen, daar zorgen voor genoeg water en die rugzak weer inpakken.
De krant kan ik helaas niet lezen, geen internet in deze Albergo.
Even voor zevenen naar beneden gegaan voor te ontbijten, we kregen kleine sneetjes panini's en daarbij als beleg jam en boter.
Natuurlijk een cappuccino en juice , en als toetje een brioches.
Het smaakte goed, en een goede bodem is gelegd voor deze dag.
Nog even betalen, en tandenpoetsen , en ik ben startklaar.

Eerst gaan we nog even 50 meter terug naar de supermarkt, een lekker stevig broodje halen met daarop over heerlijke salami en niet twee schijfjes maar dik belegd en dat voor 1,50 euro.
Heerlijk om op de route straks te nuttigen. Ook nog een flesje cola gekocht. Dus dit wordt de lunch straks.
Maar nu eerst gaan lopen, mijn gps vriendje heeft zich weer genesteld aan mijn rugzak.
Nog even met Wolfgang samen gelopen tot aan het einde van dorp, en dan gaat ieder zijn eigen tempo.
Het gaat vanaf al omhoog, de eerste drie kilometer gaan erg fijn omhoog over asfalt, het gaat super bij mij. Als dit zo blijft ben ik tevreden.
Maar helaas, want ga het dorpje Lonnono met een mooie kerk .Bij een vrij groot boom gaat het beginnen, eerst een mooi breed bospad, en dan een steile afdaling naar een beekje, en dan gaat het nog steiler omhoog, bijna boven , maakt het een bocht van bijna 100 graden, en achter die bocht ligt meteen een boom over het pad. Het pad is misschien daar nog veertig centimeter breed, en met rugzak is het dus vrij lastig te draaien over een boom. Zeker als achter die boom ook nog een gat in het pad zit. Nog geen 10 meter verder is het pad al gereduceerd tot twintig centimeter breedte gelukkig heb ik deze lastig hindernis goed gemeesterd, want anders......
Na het volgende dorpje Casalimo gaat de weg richting het National Park Casentino, dat zeven maal zo groot is als de Hoge Veluwe.
Want na twee bochten gaat het omhoog over een schotterpad, met daarop vaak dille stenen, en een slecht pad, met droge vaargeulen erin.Het is ook nog etenswaren, 32 graden en bijna geen schaduw in het begin.
Na ruim vier kilometer klimmen kom ik aan op een asfalt pad, naar 500 meter gaat het weer het bos in, een teken voor mij om even een pauze in te lassen. Want van hieruit is het volgens het bordje naast de nog 50 minuten lopen naar het klooster Sacro Erome di Camàldoli. En ik ga ervan uit weer klimmen.
Maar tot mijn verbazing gaat het pad door het bos zeer geleidelijk omlaag, echt een bijzonder mooi bos, met geen enkele begroeiing op de grond, zo dicht is het bos. Dat er niets groeit op de bodem.
Tegen 12.45 uur bereik ik het klooster, eerst nu lunch, een cola met een mijn lekkere panini di salami.
Helaas gaat het klooster pas om 15.30 uur open.

Tegen 13.15 uur vertrek ik voor de laatste 7km naar Badia Prataglia. Eerst gaat het geleidelijk omhoog , ook weer door zo' n schitterend bos als voor heen, en daarna weer omlaag door het bos, tenslotte nog een stukje asfalt en dan nog een schotterpad omlaag naar Badia Prataglia.
Als ik mijn slaapadres bereik is er tegenover in de kerk net eenuitvaartdienst begonnen, het is er enorm druk.
Ik ga me eerst douche voordat Wolfgang komt.
En mijn sokken, ondergoed en shirt gewassen en opgehangen aan het balkon.
Ook natuurlijk even met mijn grote fans uit Brunssum gebeld.
Daarna even relaxen op bed. Na de uitvaartdienst ben ik dan even het dorp ingelopen, en wat blijkt tegenover de Albergo ligt een kleine supermarkt die morgen open is , dus weer een panini salami voor mij, om mee te nemen.

Tegen half acht gaan eten, met z'n drieën, Wolfgang, Kristof (hij is met de bus gereden tot hier, hij was nog moe van gisteren) en ik.
Een heerlijke penne gerecht gehad met een overheerlijke salade en een mineraalwater.
Tegen half tien terug in de Albergo.
Nog even de blog schrijven en dan slapen.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Fred"

  • 21 Augustus 2016 - 00:26

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Wat een route vandaag, dat heb je dan maar weer mooi gelopen! Ik vind het fijn dat je in de avond en bij het ontbijt wat gezelschap hebt, is toch net even iets leuker om bij te kunnen kletsen met mensen die hetzelfde doel voor ogen hebben. Blijf genieten!

    Groetjes, Rimca

  • 21 Augustus 2016 - 14:56

    Audrey:

    Hey Fred,

    Leuk om te lezen dat je wat gezelschap hebt, was je die maar al 1000 km eerder tegengekomen ;) Je bent al weer een heel eind onderweg! Je einddoel komt steeds dichterbij! Petje af!!

    Gr

  • 21 Augustus 2016 - 16:39

    Monique W.:

    Hallo Fredel,

    Het wordt steeds gezelliger 's avonds lees ik!
    Die drei von der Tankstelle ;)

    Toch fijner als je na een lange tocht wat aanspraak hebt 's avonds.

    Is toch niet te geloven dat je al meer dan 2,5 maand onderweg bent!

    Waldmansheil Fredel en alvast een goede nachtrust voor straks.

  • 21 Augustus 2016 - 16:39

    Monique W.:

    Hallo Fredel,

    Het wordt steeds gezelliger 's avonds lees ik!
    Die drei von der Tankstelle ;)

    Toch fijner als je na een lange tocht wat aanspraak hebt 's avonds.

    Is toch niet te geloven dat je al meer dan 2,5 maand onderweg bent!

    Waldmansheil Fredel en alvast een goede nachtrust voor straks.

  • 21 Augustus 2016 - 16:38

    Monique W.:

    Hallo Fredel,

    Het wordt steeds gezelliger 's avonds lees ik!
    Die drei von der Tankstelle ;)

    Toch fijner als je na een lange tocht wat aanspraak hebt 's avonds.

    Is toch niet te geloven dat je al meer dan 2,5 maand onderweg bent!

    Waldmansheil Fredel en alvast een goede nachtrust voor straks.

  • 21 Augustus 2016 - 16:39

    Monique W.:

    Hallo Fredel,

    Het wordt steeds gezelliger 's avonds lees ik!
    Die drei von der Tankstelle ;)

    Toch fijner als je na een lange tocht wat aanspraak hebt 's avonds.

    Is toch niet te geloven dat je al meer dan 2,5 maand onderweg bent!

    Waldmansheil Fredel en alvast een goede nachtrust voor straks

  • 21 Augustus 2016 - 16:38

    Monique W.:

    Hallo Fredel,

    Het wordt steeds gezelliger 's avonds lees ik!
    Die drei von der Tankstelle ;)

    Toch fijner als je na een lange tocht wat aanspraak hebt 's avonds.

    Is toch niet te geloven dat je al meer dan 2,5 maand onderweg bent!

    Waldmansheil Fredel en alvast een goede nachtrust voor straks.

  • 21 Augustus 2016 - 16:38

    Monique W.:

    Hallo Fredel,

    Het wordt steeds gezelliger 's avonds lees ik!
    Die drei von der Tankstelle ;)

    Toch fijner als je na een lange tocht wat aanspraak hebt 's avonds.

    Is toch niet te geloven dat je al meer dan 2,5 maand onderweg bent!

    Waldmansheil Fredel en alvast een goede nachtrust voor straks

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 129043

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: