San Piero a Sieve naar Fiesole (29km). - Reisverslag uit Fiesole, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu San Piero a Sieve naar Fiesole (29km). - Reisverslag uit Fiesole, Italië van Skippy - WaarBenJij.nu

San Piero a Sieve naar Fiesole (29km).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

15 Augustus 2016 | Italië, Fiesole

Ook deze nacht heb ik weer goed geslapen, ik werd rond half zes wakker, nog een keertje omgedraaid.
Maar even later loopt de wekker toch af, nog tien minuten extra, omdat ik "vakantie" heb.
Wel raar dat ik ook tijdens mijn vakantie, nog steeds altijd hetzelfde doe, zo ook vandaag.
Eerst de voeten verzorgen, het is een lange route vandaag, en als het goed is komen deze nu niet meer voor op deze tocht naar Rome. Tenminste niet die boven de 29km.
Dus ook zeker genoeg water meenemen, want vandaag zullen vele bars en restaurantjes dicht zijn. Winkels zijn zo wie zo dicht vanwege de katholieke feestdag, Maria ten Hemelopneming.
Als laatste weer de rugzak inpakken.
Om zeven uur gaan ontbijten, er zat al één wandelaar aan tafel, een Italiaan, die wilde vandaag tot Florence lopen, want hij had om 19.45 uur de trein naar Milaan, waar hij woonde. Nou veel plezier.
Het ontbijt is goed verzorgd, van die verpakte beschuiten, en een brioches. Natuurlijk daarbij een cappuccino en een juice.
Als toetje twee bekertjes arbrikozen joghurt.
Nog even betalen en tandenpoetsen, en ik ben klaar voor een lange zware dag.

Het is acht uur als ik weer met mijn gps op pad ga. Voor een lange dag. Eerst natuurlijk het dorpje uitlopen en dan gaat het richting Trebbo, het is vooral lopen langs de wijnvelden, waar heb ik dat al eerder gedaan.
Het gaat wel steeds bergop, niet steil gelukkig, maar toch, zeker zo vroeg op de ochtend, maar Trebbo bereik ik zonder problemen, de eerste van drie cols is in de pocket.
Nu gaat het bergafwaarts richting Tagliaferro, als ik daar ben zijn we min of meer weer terug op aarde, de grote weg oversteken , en via een schotterpad, en later overgaand in een bos en bergpas begin ik al snel weer aan de tweede klim.
Deze zal mij brengen naar Monte Senario, ook dit is een stevige klim, in het begin gaat het constant omhoog, soms zelfs met hele steile stukken erin, maar gelukkig, zeker als ik over bospaden loop zijn er ook enkele vlakke stukken. Deze zijn fijn om even op adem te komen, want de warmte begint te komen, in de middag wordt een temperatuur verwacht van 35 graden.
Maar goed, eerst deze klim tot een goed einde brengen, via Badia Buonsolazzo, de laatste huizen, op weg naar de top. Boven in zijn er ook nog enkel pittige stukjes .
Maar op eengegeven moment ben ik er bijna, en wat komt je dag tegen, oudere mensen met een stok, of rollator, of zelfs in de rolstoel. Hoe hebben zij dat geflikt. Heel simpel van de andere zijde loopt een weg naar het klooster Monte Senario. Het is erg druk, en alle parkeerplekken zijn al bezet, ook die langs de weg.
Tussen de bomen, aan weerszijde van de weg zitten vele families te picknicken. Een dagje uit op de katholieke feestdag.
Montesenario beschikt over een kleine maar wel mooie kerk. Als ik binnenloop begintbjuist een dienst. Het is stampe vol. Te veel mensen, en te warm voorbij, ik ga naast de kerk, even wat drinken, een mineraalwater met bubbels en een cola.Ook neem ik een abrikozen koek, uit de rugzak om wat te eten. Want het zijn nog 15 km tot Fiesole. Na driekwartier vertrek ik weer, het gaat bergafwaarts richting Olmo, maar ik ga niet tot in het dorp Olmo, maar net ervoor buig ik af richting Fiesole.
Na een uur kom ik in de buurt van Olmo, Vetta Le Croci.
Dit gedeelte loopt door een zeer droog gebied, het is ook meteen het begin van de laatste klim naar Poggio Il Pratone.
Het verveelde van deze klim is de aanloop, steeds gaat het omhoog, maar even later gaat het weer omlaag, en dat herhaalt zich meerdere malen, dus netto gezien win je niet veel hoogte.
Ook zijn er stukken bij die vlak zijn. Het grootste gedeelte verloopt over een schotterweg, en dan weer overgaand in een bergpad. Het laatste deel gaat eerst zeer steil omhoog door het bos over een slecht pad, vele rotsen en wortels, en dan nog een stuk onder de zonnenhemel. Dat is helemaal afzien, en dan denk ik, ik ben boven. Helaas, nog een steil stuk van zo'n 200m omhoog.
En wat krijg je te zien op de top, een zendmast. Super toch.
Even na de top maak ik een stop, onder een boom. Ik neem een colaflesje uit de rugzak, gewoon even suikers binnen krijgen. En even uitzweten, na deze slopende klim.
Na een twintig minuten gaat het verder, nog even vlak, en dan bergafwaarts via een schotterpad, en later een asfaltweg naar Fiesole. Je hebt mooie vergezichten, zelfs zie je Florence al liggen, zoals de kathedraal, met zijn koepel, maar ook het vliegveld.
Korter bij loop je langs de olijfbomen.
Tegen kwart voor vier bereik ik dan Fiesole, ik ben blij dat ik er ben, vooral gesloopt door de laatste klim en de warmte in de middag. Eerst even een kijkje nemen in de Cathedrale San Romolo. Een mooie kerk, vooral gekenmerkt door de vormen, zeer strak.
Buiten de kerk heb ik me maar zelf getrakteerd op een ijs, meloen met aardbeien smaak. Het smaakte goed.

Dan eerst me melden bij mijn slaapadres, een eenvoudig maar wel goed onderkomen, en vriendelijk.
Eerst de schoenen uit en wat drinken, en dan lekker neer ploffen op het bed. Heerlijk even niks doen en bijkomen. Langzaam komt de energie terug, dan maar gaan douchen, zodat ik weer helemaal terug ben waar ik wil zijn. Nog even wat geïnternet, en al eens gekeken naar de trein die ik na Florence nodig heb, naar San Ellero.
Tegen zes uur eerst gebeld met mijn steunpunt in Brunssum. Ze zijn heel blij dat ik mijn volgende doel al heb gezien, nog 10 km lopen morgen tot Florence. En dan zijn er nog twee doelen over.
Eerst Assisi bereiken, en vervolgens mijn hoofddoel Rome en het Vaticaan. Maar ik ga het steeds van dag tot dag bekijken, meer heeft geen zin.
Ook nog even met mijn collega Roy ge-appt. Altijd wel leuk.

Tegen half acht wordt het tijd om te gaan eten, ik had al een plek vanmiddag gezien. Heerlijk op het terras. Ik neem vandaag een grote salade en als voorgerecht een Spaghetti pompedorri.
Met daarbij een mineraalwater met bubbels.
Als toetje ditmaal niets, maar dat neem ik later nergens anders. Het smaakt uitstekend,
Het toetje neem ik naast het restaurant bij de ijsboer, een hoorntje met twee bolletjes citroen met mango.
Dan langzaam teruglopen naar mijn kamer. Op de televisie zijn de Olympische Spelen bezig, en ik begin aan de blog.
Als de blog klaar nog even een kwartiertje sport kijken en lekker slapen. Morgen een korter dag naar Florence.

Welterusten een ieder,

Fred "Pelgrim Skippy"

  • 15 Augustus 2016 - 21:14

    D'r Generaal:

    Hoi Skippy, door allerhande beslommeringen en bezigheden er niet meer toe gekomen om jouw uitdaging te volgen. Nu schoot me dit te binnen en moest even kijken. Geweldig dat je al in Italië aangekomen bent en de hoge bergen achter je liggen. Het ziet er goed uit en volgens mij lig je bijzonder goed op schema. geniet van je tocht mocht je het nog niet gedaan hebben (geloof ik zelf niet) en zet hem op. Ik heb er vertrouwen in.

  • 16 Augustus 2016 - 01:05

    Josien:

    Hoi fred


    Ik loop een beetje achter maar ben al een paar dagen grieperig. Maar ik heb.je verhalen weer gelezen wat een tocht vandaag.en idd een.flinke klim en.dan rolatores tegen komen hahaha.

    Maar kerken blijf je veel tegen komen. Gelukkig heb je maar een keer slecht geslapen dat kun je idd niet gebruiken. Zo op naar de laaste km trouwens hoeveel km moet je nog lopen.


    Gr josien

  • 16 Augustus 2016 - 02:07

    Ellen En Yvo:

    he fred,
    het eindpunt komt eraan...............waaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuw!!!
    wat een topprestatie!!!!
    morgen even de versnelling lager zetten en de kilometerstand naar beneden!
    JE KAN NIET ALLE DAGEN OP VOLLE TOEREN DRAAIEN!
    wat mag je trots zijn op jezelf!
    ook wij lezen wel je blog maar van reageren komt het vaak niet! sorry!!!
    alvast een geweldige mooie eindfase gewenst een een fantastische ervaring in rome!!!

    groetjes, ellen, yvo en niels
    en een aai van flappie!!!

  • 16 Augustus 2016 - 11:45

    Christophe:

    He Fred,

    einde komt in zicht! wat een zware klim en een zware dag. gelukkig hoef je dan niet meer 29km te lopen.

    heel veel succes vandaag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 129042

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: