Maihingen naar Mönchsdeggingen (31 km.) - Reisverslag uit Mönchsdeggingen, Duitsland van Skippy - WaarBenJij.nu Maihingen naar Mönchsdeggingen (31 km.) - Reisverslag uit Mönchsdeggingen, Duitsland van Skippy - WaarBenJij.nu

Maihingen naar Mönchsdeggingen (31 km.)

Blijf op de hoogte en volg Skippy

03 Juli 2016 | Duitsland, Mönchsdeggingen

Vannacht goed geslapen. En toch nog de eerste helft van het voetbal gezien. Deze was het medicijn om goed te gaan slapen. Om 6 uur loopt de wekker af, nog even lekker wakker worden. Als eerste natuurlijk mijn voeten en knieën verwennen. En dan alles weer inpakken en de watervoorraad op peil brengen. Want na 10 km. wordt het moeilijk, want de dorpjes liggen niet op de route of zijn zo klein dat er niets is. Vandaag bij het ontbijt geen broodjes, geen bakker die open is en dus gewoon brood, niks mis mee. Bij het ontbijt ervaar ik ook dat de Duitsers met penalty's gewonnen hebben. Ik neem een boterham met kaas en 2 met jam. Omdat ik honger heb neem ik er ook nog en met worst. Ik krijg van de gastvrouw nog een mandje met brood en een zakje om het brood in te doen voor onderweg. Dank je wel. Natuurlijk ook koffie om wakker te worden. Na het ontbijt nog even betalen en een stempel voor het pelgrimspaspoort. Nog even tanden poetsen en ik ben klaar voor de volgende tocht...(31 km.). Tegen 8.00 uur vertrek ik, de start is makkelijk nl. 2,5 km. rechtdoor over asfalt langs de landbouwvelden. Daarna 2 bochten en weer rechtdoor. En dan heb ik al 6 km. afgelegd en ben ik al in Wallerstein. Via het fietspad langs een bundesstrasse gaat het naar Nördlingen. Deze laatste 5 km. zijn erg saai maar ja, je moet ze toch lopen want anders bereik je Rome nooit. In het centrum ga ik bij een café koffie drinken, de bediende is niet vriendelijk, als Italiaan is het moeilijk om na zo'n wedstrijd weer vriendelijk te zijn. Na 20 min. ga ik verder, want ik heb nog 21 km. te gaan. Als ik Nördlingen uitloop kom ik in het gebied waar 15 miljoen jaar geleden een meteoriet met een snelheid van 70000 km. per uur is neergekomen. Deze veroorzaakte een krater van 1 km. diepte en een breedte van 10 km. en een lengte van 25 km. Nu kun je nog zien hoe de krater is geweest, want in een soort kom liggen de dorpen op de rand van de krater en een aantal erin. Een bijzonder landschap om langs te lopen. Dit gedeelte, tot aan het eind van deze etappe van vandaag, kun je het beste omschrijven als een tour waar je nooit tot rust komt. Steeds klimmen en dalen al zijn de klimmetjes niet zwaar of lang maar vele maken het toch redelijk zwaar. Eerst wil ik lunchen boven op de heuvel, maar ik hoor beneden in het dal muziek van een kapel. Dus loop ik naar beneden. Als ik het dorpje inloop zie ik dat een parkeerplaats vol is en in de straten ook veel auto's staan. Naast de kerk staat een tent. Heb ik dan toch nog een OLS vandaag. Het feest in Hürnheim is van de freiwillige feuerwehr. En de schützenkapelle zorgt voor de stemming in de tent. En of er stemming is. Gewoon een gezellig feest. Er word meteen gevraagd wat ik drinken wil van een schützen. Dat is echte broederschap. Maar helaas ik moet weer verder, anders was ik nog wel blijven zitten. Het zijn nog 10 km. naar Mönchsdeggen. Maar eerst langs de ruïne van Niederhaus. Het is een steile klim naar de burg ruïne. Als ik ervoor sta, staat er op een bord dat de ruïne gesloten is vanwege eventuele vallende stenen. Ik ben ja niet voor niks naar boven geklommen, voorzichtig loop ik door de ruïne want het wandelpad loopt erdoor. Nu nog een steile afdaling en een "avontuur" zit erop voor vandaag. De ruïne was de moeite waard om te bekijken. Na Karlshof (26 km.) gaat een zigzag lijn door het bos naar de eindbestemming, Mönchsdeggingen. Het loopt lekker afwisselend over schotterwegen en dan weer over zachte bospaden. Tegen 15.00 uur bereik ik mijn bestemming. Ik ga eerst het klooster bezoeken, ook dit klooster is een pracht en praal. Je weet niet waar je moet kijken. De mooie muurschilderingen, de verschillende fraaie altaars, gewoon geweldig. Dan wordt het tijd om mijn slaapplaats op te zoeken. En dat is niet moeilijk,ong. 400 meter van het klooster.Ook dit is zo'n gasthaus met vele familie foto's aan de wand. Ik heb een grote kamer. Eerst douchen en dan Nico en Minie bellen en natuurlijk Sem, want hij is vandaag elfde geworden op het Nederlands kampioenschap zwemmen.Een nieuw persoonlijk record met een dikke seconde verbeterd op de 100 meter schoolslag.Super gedaan Sem. Hij is moe van een lange dag op en neer naar Dordrecht.Tegen 18.00 uur ga ik naar beneden eten, er is geen andere keuze. In het dorp is nog maar een gasthaus open. De zigeunerschnitzel met frite's smaakt goed, en daarbij en Weisse bier. En terug op mijn kamer typ ik de tekst van mijn blog om deze via sms door te sturen naar het steunpunt Brunssum, want k heb geen internet hier.Kijken of ik op tv het voetballen kan zien, want ZDF hebben ze niet op tv, alleen ARD en vele andere regionale zenders. En anders ga ik lekker slapen. Morgen weer een pittige tocht naar Donauwörth. Dit is het eindpunt van deel een van de Romantische Strasse.

Welterusten een ieder.

Fred "pelgrim Skippy"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 128752

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: