Voettocht naar Wittem met schutterij St. Martinus - Reisverslag uit Wittem, Nederland van Skippy - WaarBenJij.nu Voettocht naar Wittem met schutterij St. Martinus - Reisverslag uit Wittem, Nederland van Skippy - WaarBenJij.nu

Voettocht naar Wittem met schutterij St. Martinus

Door: skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

01 Mei 2016 | Nederland, Wittem

Vandaag maar weer de wandelschoenen aangetrokken. In de planning was de lentetocht in Ubachsberg te lopen. Maar gisteren kreeg ik onverwachts een verzoekje om mee te lopen met enkele leden van schutterij St. Martinus Voasje (Vaesrade) om gezamenlijk naar de Gerarduskapel te lopen in Wittem.
De leden van St. Martinus Vaesrade doen dit al voor de 4de keer, zijn willen in Wittem steun vragen aan de paters voor de zieke leden, dorpsgenoten en vrienden. Dit jaar komt er als intentie het Zuid Limburgs Schuttersfeest bij.
In d schutterswereld is het een gebruik om de paters dan en dikke worst te brengen en hun te vragen om goed weer tijdens het schuttersfeest. En dus vertrok ik samen met 22 leden van St. Martinus Vaesrade en de vaandeldrager van St. Hubertus Schaesberg om 8.45 uur naar Wittem.
Het zonnetje scheen en de temperatuur ging langzaam naar de dubbele cijfers. De zwaarste rugzak had ongetwijfeld de secretaris van St. Martinus, Robert Zeijen, want daarin zat natuurlijk die grote worst voor de paters.
Het lopen ging een ieder goed af en er flink gebeden onderweg zoals dat natuurlijk hoort. Maar natuurlijk kwamen ook de laatste roddels van Voasje boven water. Al met al een echt sociaal gebeuren.
Na 10 km was de eerste rustplaats net over Ubachsberg, Mia Zeijen en haar crew hadden gezorgd voor broodjes, koffie en thee. Na de versterking ging het verder naar Trintelen, waar we werden getrakteerd op vlaai met koffie , thee of fris. Sommige trakteerden zich zelf op een verdiend ijsje. Nu was het niet ver maar naar Eys en dan het eindpunt Wittem.
Maar voordat we Eys bereikt kwam er nog een heuse wielerkaravaan voorbij, er was namelijk de drie landen omloop voor dames aan de gang.
Nadat de dames voorbij waren ging onze tocht verder door de limburgse "Toscane". Na afgedaald te zijn naar Eys gaat het verder voor de laatste kilometers naar Wittem. Maar Mia en haar crew verraste ons nogmaals net buiten Eys met rustplaats. De laatste stukjes vlaai werden opgegeten en even wat vocht bij tanken over de laatste loodjes.
En zo kwamen we rond half twee aan in Wittem.
In de kapel worden we ontvangen door een Pater en hij zegent de meegebrachte vlag van Voasje en samen wordt er gebeden voor de zieken en de persoonlijke intenties en natuurlijk voor goed weer tijdens het ZLF in Juli. Ook overhandigd Robert Zeijen de pater een mooie dikke worst om nog een paar maal te bidden voor een goed ZLF 2016.
Tot slot en zo hoort het bij schutters werd er op het terras een gedronken op de goede afloop van deze voettocht.
Oh ja ik heb ook nog een kaars aangestoken voor mijn ouders en overleden ooms en tantes , en natuurlijk op een goede voetreis naar Rome