Heidetocht Winterslag (B) - Reisverslag uit Winterslag, België van Skippy - WaarBenJij.nu Heidetocht Winterslag (B) - Reisverslag uit Winterslag, België van Skippy - WaarBenJij.nu

Heidetocht Winterslag (B)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg Skippy

19 Maart 2016 | België, Winterslag

Vandaag weer een voorbereidingstocht gewandeld.
Lekker vroeg opgestaan, want tja het is 19 Maart en dat betekent voor mij ook het is weer St. Joep markt in Sittard.
Maar eerst 20 km wandelen Om 7.45 uur was ik aan het startlokaal in Winterslag. Een echt mijnwerkers dorp , waar gelukkig veel van bewaard is gebleven voor de volgende generaties.
Het is nog relatief rustig bij de start, na een paar honderd meter loopt de route richting de heide. Helaas staat de heide nog niet in bloei, want dat is toch wel het mooiste. De eerste twee kilometers loop ik rustig, lekker de spieren opwarmen en daarmee ook mijn linker knie een beetje sparen.
De route is heel erg mooi, na het eerste gedeelte over de heide gaat het verder door het bos, soms een en al gedraai over kleine bospaden en dan weer over brede paden dwars door het bos.
Gelukkig is de motor vrij snel warm, en dus verdwijnen de handschoenen in de rugzak, na ruim 7,5 km is er de eerste rustpauze. Even een kop koffie nemen. En dan ook meteen verder Ook het tweede gedeelte verloopt grotendeels door het bos en het laatste gedeelte van dit rondje (14 km) gaat weer over de heide en door het mulle zand.
Onderweg kom ik nog langs het schietterrein van Schutterij St. Antonius Congo Bokryck. Zij doen karabijnschieten en zitten in het Genker verbond. Het zou ook gek zijn als ik eens een weekend zou hebben zonder iets van schutterswezen dat op mijn pad komt.
Tegen 10.20 uur ben ik weer terug aan het startlokaal en dan komt de tweede lus van 6 km. Deze gaat meer door de bewoonde wereld van Winterslag. Snel blijkt dat het mijnverleden nog duidelijk zichtbaar is. En dan niet alleen met de oude gebouwen maar ook op straat met de vele migranten die destijds naar Limburg zijn gekomen om in de mijnen te werken. Ik vind het wel een mooi rondje. En tegen 11.20 uur kom ik terug bij het startlokaal.
Ik kan terugkijken op een fijne afwisselende tocht, en een pluspunt van deze tocht is dat de linker knie het goed heeft gedaan. Wel soms wat steekjes in de knie, maar geen grote belemmeringen verder.
Na een kop soep en een broodje gaat het terug naar huis.
Even douche en een kop koffie en dan naar de St. Joep Markt, lekker slenteren over de markt...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Skippy

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een voettocht naar Santiago de Compostella te maken, deze droom heb ik in het voorjaar van 2013 verwezenlijk (skkippy-ontour.waarbenjij.nu). Na deze schitterende voettocht wilde ik graag nog eens zo'n voettocht maken, maar waar heen ??? Al snel kwam Rome in mijn hoofd, de woonplaats van de Paus. Een tocht om lekker tot rust te komen en vooral te genieten van alles om mij heen.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 128991

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Op naar Rome

Landen bezocht: